Avanza - världskarta?

Kan man på något vis se en karta över vilka länder ens fonder täcker på Avanza?

Du kan gå in och göra en portföljanalys:

Ser dock ut såhär:

Men antar det duger?

1 gillning

(Disclaimer: det är jag som bygger Inveztor)

Du får en karta om du importerar din/dina portföljer i Inveztor. Vid mouseover står det procentuell del av innehav och motsvarande värde i SEK för varje land:

Samt lista:
image

7 gillningar

Jag såg nu att jag hade runt 50% vikt mot Sverige vilket känns lite högt. Anledningen är att jag har mycket pengar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Kan det var en idé att sälja av lite och flytta till en global indexfond istället? För att få jämvikt alltså?

Det finns en massa trådar som redan avhandlar detta ämne. Om du inte hittar med hjälp av en sökning så kanske någon annan vänlig själ kan kasta in några länkar här.

Du kan läsa diskussioner om den frågeställningen här:

1 gillning

@RobertK
Hejsan Robert du har inte möjlighet att lägga upp en översiktsbild och listbild över den BREDA Lysa fonden? (100% aktier)

För Lysa Aktier C (obs, enligt min egen sammanställning) ser landsallokeringen ut så här:

1 gillning

Tackar så mycket :slightly_smiling_face:
Stämmer Sverige andelen verkligen?

Ja tror det. Men jag kanske skulle ha varit tydligare: det där är endast Lysa Aktier C, dvs den breda globala aktiefonden. Kör du Lysakonto 100% breda aktier så har du 80% Lysa Aktier C och 20% Lysa Sverige Aktier (som i sin tur består av 92% Sverige).

1 gillning

Tackar för klargörandet! Då vet jag. Blir till och ringa Lysa och se om man bara kan köpa in sig i 100% globala aktier i A eller C klassen!