Hejsan.
Ny här inne och även i det medvetna tänket av placering av mina pengar. Kollat på flera avsnitt av er Jan och Caroline, mycket intressant, och börjar inse att jag nog har gjort en del fel placeringar.
Har 5 fonder i Avanza och dessa är: Avanza global, Avanza Zero, Länsförsäkringar Global indexnära, Länsförsäkringar Sverige indexnära och Spiltan Investmentbolag som jag har satt ihop själv. Baserat på vad? Ja om jag kunde svara på det. Har försökt hitta fördelningen i % men vet inte riktigt hur …Har inte mycket pengar i dessa ännu, har nästan precis har börjat, men tanken är att månadsspara i dessa när jag fått ordning.
Har även idag påbörjat startande av fondrobot i LYSA. Hoppas att ni inte satte kaffet i strupen över mina frågor och funderingar.
/Katarina
När man är helt ny skulle jag personligen rekommendera Lysa (deras breda portfölj), där får du en toppenportfölj som är baserad på forskning och du behöver aldrig tänka på vad du borde ha och varför du har det du har.
Ok. Tack för svar. Då har jag gjort något rätt denna helg då jag öppnat ett konto där idag.
Du gjorde rätt att ha globala indexfonder på Avanza. Minst lika bra och dubbel så billig som Lysa 
Båda alternativen är bra. Tycker de fonder du valt ser jättefina ut!
Procenten av det du redan har kan du räkna ut genom att dividera beloppet av delen med beloppet av hela, om det inte finns något bra sätt att se automatiskt. Så 1000 kr / 5000 kr = 0.2 = 20%.
Åh tack för vägledningen.
Och vill du göra en portfölj själv hade jag tagit bort Avanza Global (eftersom den är likadan som Länsförsäkringar Global Indexnära) och tagit bort Avanza Zero (likadan som Länsförsäkringar Sverige Indexnära men färre innehav).
Så ha en majoritet i Länsförsäkringar Global Indexnära, och sen en mindre andel i Länsförsäkringar Sverige Indexnära och Spiltan Investmentbolag.