Hej.
Jag söker tips om företag/branscher att investera i. Jag är erfaren och kan granska företag (ekonomiskt) och har en bakgrund inom ämnet, men söker snarare förslagen inom branscherna, då jag varit inaktiv i marknaden de senaste åren, och med tanke på omvärldsläget så vill jag (försöka) hitta rätt.
Önskvärt om dessa branscher som jag inte har exponering på (via avanza) återfinns via fonder/IB som “samlar ihop” säcken över en viss kategori av bransch. I nuläget har jag 1/3 av mina besparingar investerade på börsen, 2/3 är utlånade till vänner och familj, och får in 1/10 per månad av den utlånade summan. Nedan följer en mer detaljerad bild av mina fonder/kategorier jag investerat i.
Fråga A) Eftersom jag får in 1/10 av mina besparingar som återbetalning av lån från vänner/familj, så försöker jag fylla på varannan månad, ska man fortsätta med de mönstret, eller köpa varje månad?
Min portfölj:
AMF Aktiefond Småbolag 17,51% Avanza Zero 16,92 % Avanza Global 12,13%
Investor B 11,98% Avanza Fastigheter 11,70% (mycket fokus på denna fond nu när bostadsaktier gått ner)
Novo Nordisk 11,57%
Industrivärden C 7,25%
Avanza Emerging Markets 1,71% Avanza USA 0,52% (inaktiv då jag kör på avanza global)
Dvs 1/3 av mina besparingar är investerade, 2/3 är utanför (påväg in per månad)
Enligt portfölj analysen saknar (<10% av min portfölj) jag följande branscher:
Allmännyttig
Energi
Råvaror
Konsument
Kommunikation
Sjukvård
Teknik
30% av min portfölj är investerad i finans, 16% i industri följt av 15% och 12% i fastigheter respektive hälsovård.
Med logiken att tid i marknaden har ett positivt väntevärde bör du investera så fort du får likvider tillgängliga.
Förutom att dina innehav som du listar summerar till drygt 91% och inte 100%… Tycker att du krånglar till det något oerhört. Om målet är diversifiering och hög riskjusterad avkastning så räcker det med en global indexfond, ev med komplement i emerging markets och Sverige, beroende på hur du vill vikta. Om du har en stark tro på småbolag, fastigheter eller Novo Nordisks fortsatta tillväxt så ligger du väl någorlunda rätt viktad, men då får du ju leva med relativ undervikt i en del andra branscher.
Tack för återkoppling. Beror nog på att resterande 9% är i likvida medel i avanza (och att jag avrundat både neråt och uppåt i vissa innehav)
Målet är att dessa pengar inte är av behov för mig i nuläget, i relation till min livssituation så kommer inga stora kostnader inom närmsta åren och att jag har en buffert mellan mina investerade pengar och vardagens oförutsägbara öde. Om det påverkar scenariot, så är jag i början på 30-års åldern.
Mer än så har jag tyvärr inte klurat ut, men om vi t.ex. tittar på de kategorier jag saknar, tänker oftast på konsument, t.ex. axfood, essity osv. Finns där någon exponering jag kan hitta?
Jag har bara tillfällig stark tro på småbolag och fastigheter, i Sverige, i längden får jag utvärdera det. Men jag vill helst inte hamna i undervikt, därav som jag nämnde, söker jag någon bra fond som kan vara fokuserad mot just konsument och ev energi.