Hur ser man sin avkastning?

Kanske lite märklig fråga men jag försöker ställa den ändå. Lyssnade på dagens avsnitt om rikedomstrappan och nånstans däri nämndes det att i något av stegen så tjänar sparade pengar mer än du gör, vilket jag antar betyder typ ränta på ränta och annan avkastning som pengarna ger.

Men hur kan man “se” att så är fallet? Dvs hur visualiserar man avkastningen för sig själv?

För mig skulle detta vara en drivkraft att kunna se hur avkastningen ökar i mitt sparande (indexfonder, sparkonto, fondrobot) så att jag t ex kan jämföra det mot min lön, men vet inte hur, eller så övertänker jag det hela :sweat_smile:

Några tips?

Jag brukar tänka 4% av det investerade kapitalet som passiv årlig inkomst.
Inte helt korrekt men väldigt enkelt för att sätta en siffra på det.

1 gillning

Antingen har du allt hos ett institut med bra statistik (typ Avanza) eller så för du ett eget kalkylblad.

Men oavsett hur man gör anser jag att man behöver se avkastningen som ett genomsnitt över tid. Det är ju ingen jämn utveckling på börsen normalt.

1 gillning

Avanza, om du har det, finns det under sidan Analys ett val för Total värdeutveckling. Där skiljs det på insättningar och utveckling (avkastning).

1 gillning

Tyvärr inte Avanza (längre). Istället Handelsbanken (sparkonto, ISK med globala indexfonder) och Lysa. Låter som man får göra jobbet själv då, men det kan vara nyttigt. Nåt tips på hur man börjar?

Enklast: summera vid varje nyår, notera årets insättningar och totalen. Upprepa ett år senare och räkna ut förändringen.

Det finns olika appar också. Själv använder jag ett kalkylark (OpenOffice Calc) för att tvinga mig att lära mig lite räknekommandon. :sweat_smile:

3 gillningar

Ah, det behöver inte vara svårare än så! Det ska man nog kunna knåpa ihop. Tack för tipset!

Man kan ju göra allt hur komplicerat man vill. Men är det totslutvecklingen fu äg nyfiken på så räcker ju det. :smile::+1:

1 gillning