Hej!
Tack vare Jan har jag starta en sparande i 2018 och har hittills varit mycket positivt även under pandemin var det inga problem.
Jag har delat sparande mitt sparande så har. Avanza och Handelsbanken 750.000 kr Länsförsäkringar index global Nordnet rika tillsammans barn portfolio 300.000 kr
Jag har inte stora kostnader i livet förutom onödiga konsumtion.
Hur mycket behöver jag spara för kunna leva delvis från sparande? Jag lite tankar att jobbar 50 procent under 1 år typ och sedan jobbar något fullt eller 1,5 tjänst.
Sparar nu cirka 20 000 kr per månad och behöver inte mer 25.000-30.000 för betala alla utgifter.
Frugan och 2 av barn.
Är det något här som har en uträkning vad är genomsnitt från Länsförsäkringar index global i årlig avkastning?
Om till exempel få jag 200.000 om avkastning under 1 år hur fungerar med skatt?
Ingenting är ristat i sten vissa räknar dock med att en avkastning på 4% ska hålla minst 25 på ens kapital.
Så för 25k per månad så behöver du cirka 7,5 miljoner i dina indexfonder.
Skatten om du har isk kan vi tyvärr ej sia om just nu vet vi vad den är men om 10 år så kan drt ha hänt mycket med den.
Har gott kalkylen men kan inte direkt förstå två saker. Kollar man på Länsförsäkringar senast 10 år verka att den har mycket högre avkastning än det som förväntas.
Jag har Isk kontot och vi räkna tt under 1 år få jag 30.000 i avkastning. Hur mycket av den peng blir taxerat? Är det cirka 10.000 som betalas tillbaka nästa kommande år?
Å
Skatten på ISK är på hela beloppet som finns på kontot och beräknas utifrån en schablonmetod. Du behöver inte skatta 30% på vinsten som på depåkonto.
Vad gäller avkastning så brukar man räkna på ca 6-8% avkastning långsiktigt. Kortsiktigt så kan det vara både mycket högre och mycket lägre. Kortsiktigt innefattar tyvärr även 10 år. Jag skulle absolut inte räkna med mer än ca 7-8% i avkastning långsiktigt med en global indexfond. Blir det mer än så, så får man nog mer se det som en positiv bonus.
Den historiska avkastning har, som du säkert hört och läst, ingen korrelation med framtida avkastning.