Tjänar 13158 kr

Tjänar 13158 kr och sparar 5000 är det bra? Hyran ligger på 2000 kr bor i liten lägenhet. Lönen är sjukersättning.

12 gillningar

Jag skulle säga att det är fantastiskt. :slight_smile:

8 gillningar

Extremt imponerande! Bra jobbat!

2 gillningar

Skönt med låg hyra och ok marginaler! :heart:

Jag har ganska hög hyra, så sparar mindre än dig. Men har också sjukersättning, så är ändå tacksam att kunna spara det jag kan. :blush:

5 gillningar

Superbra, har halvtid sjukersättning och kan ändå jobba på den andra halvan vilket jag är tacksam för men förstår din situation ändå.

Kom dock ihåg att inte spara som en galning bara för att du “kan”, är likadan så vet att det är knepigt :rofl: Utan försök hitta något att lägga lite pengar på sånt som du mår bra av för tillfället.

Bra jobbat!

4 gillningar

Kudos på den - kan bara hålla med. Viktigt att även ”leva”

3 gillningar

Mycket bra sparande. Kom ihåg att unna dig ibland också.

2 gillningar

Tack för alla svar​:smiling_face::pray:t6:

4 gillningar

Om du sparar den summan i 10 år så kan du ta ut 5000 i månaden i minst 30 år. (Mycket ungefärligt)

2 gillningar

Hur mycket i avkastning procent är det 30 år 5000 i månaden alltså?

Testa den här så kan du få en känsla för -möjlig- avkastning. Inget är garanterat avseende framtida avkastning men du kan testa olika nivåer på sparande och ränta.

2 gillningar

Sparkvot på 38% med den inkomsten är riktigt bra!
Vad är sparandet till om man får vara nyfiken?

Ett tips är att hitta en lagom procent av ens inkomster att kunna spara långsiktigt och sen justera med inflationen. Sjukersättningen följer prisbasbeloppet, som följer inflationen.

Jag siktar på 10% av min inkomst långsiktigt, justerar årligen, så antal kronor ökar.

Avsätter varje månad en summa till bufferten med, så jag inte behöver pilla på ISK. :blush:

1 gillning

Tänker leva på börsens avkastning tänkte spara 15-20 år till.