Hej jag har precis börjat att handla fonder som ett långsiktigt sparande. Kommit igång rätt sent men har lagt prio på att amortera rätt hårt på min BRF i Stockholm. Jag har nu en låg belåningsgrad på min BRF och ett antal månadslöner på vanligt sparkonto.
Jag vill hålla portföljen rätt enkel och inte ha allt för spridd. Äger Spiltan 50% Robur technology A 30% samt AMF aktiefond global 20%. Börjar dock känna att det Robur och AMF är att det blir lite kaka på kaka, hur tänker ni?
Techfonden ligger på 1,25 i avgift, vilket är ganska högt.
AMF verkar vettig.
Kollade lite snabbt och den verkar lik SPP aktiefond global som jag tror är billigare, men det skiljer inte så mycket så det kan kanske kvitta.
Det finns någon artikel här på forumet med rekommenderade portföljer. Kollat den?
Ja blev lite snabbt där. Spiltan invesmentbolag är det.
Ja avgiften är högre än AMF men på 3 år har den 50% högre avkastning och på 5 år 180% högre så det gör mig lite kluven att byta från Technology fast den har högre avgift, men man vet ju aldrig dock vad som händer längre fram.
Ja jag har läst igenom forumet för att få lite inspiration men blev inte så mycket klokare efter.
Generellt så är det snarare att 3 och 5 års historik inte säger någonting över huvud taget om kommande avkastning. Det saknas helt enkelt korrelation mellan kommande avkastning hos en fond och dess 3-5 åriga historik.
Som Nightowl säger…
Om du vill ha en teknikfond så har Nordnet en ny för 0,4% i avgift eller så ska Plus fonder komma med en ny teknik-indexfond som lär vara billigare.
Ska du ha tre fonder hade jag hoppat över teknikfonden eftersom du redan har en hel del teknik i indexfonder redan, och satsat på:
Globalfond ca 70%
Tillväxtmarknadfond ca 15%
Sverigefond ca 15%