Hur ska jag göra med HM-aktier som gått -40%?

Hej,

Jag sitter med mina gamla HM aktier och får inte tummen ur att sälja. Gått ner 40% sedan köp. Bör jag sälja och placera på tex Lysa?

1 gillning

Då förlorar du ju garanterat 40%. Har du tid att vänta?

7 gillningar

Fast det är ju inte så man ska resonera. Tänk Telia som aldrig återhämtat sig sen introduktionkursen. Hur länge ska man vänta? Utan man ska fråga sig själv om man fortfarande tror på HM. Om man tror att de kan vända på skutan.

Om du inte tror på det så är det bara sälja och köpa tex Lysa eller något annat du tänker på. Är pengarna på en ISK eller AF? Om du har något annat som har gått med vinst så kan du kvitta i AF:en

2 gillningar

Tror du H&M kommer gå bättre än börsen i stort under närmaste tiden? Behåll, eller kanske även köp mer!

Tror du istället att börsen i stort kommer gå bättre? Sälj och köp något som följer ex globalt index, eller något annat du tror kommer gå bättre.

Att behålla bara för att man inte kan ta en förlust är bara en mental bokföring som riskerar att stå en dyrt i det långa loppet. Ens gav spelar ju egentligen ingen roll för när det är bäst att köpa alternativt sälja.

4 gillningar

Skulle du köpa H&M-aktien idag? Det är jämställt med det du gör när du behåller en aktie som har gått ner (eller för den delen gått upp). Som någon annan nämnde så är det bara mental bokföring att hålla hårt i en aktie för att det just för dig redovisas som -40% och att du “realiserar” förlusten genom att sälja idag.

2 gillningar

Det du undrar över är vi har någon kristallkula vi kan titta i. Nä det har vi nog inte… :rofl:

Det spelar ingen roll för bolagets utveckling (eller marknadsvärdets utveckling) när du köpte dem.

Alltså spelar det ingen roll om aktiekursen gått ner (eller upp) sen du köpte.

Hade du köpt för dagens marknadspris om du hade pengarna på kontot?

• Om ja, behåll eller köp mer
  • Om nej, sälj
6 gillningar

De facto har du en viss mängd pengar, om de råkar vara i HM aktier just nu spelar mindre roll. Vart tror du dina pengar växer snabbast framåt?

Jag sålde mina… det kanske var 2017. Tyckte det var kul med aktier första åren av investerandet. Nu ser jag ingen nytta att välja en klädbutik istället för indexfond.

1 gillning

Korslänkning:

Sedan vet jag att du dessutom varit och fått rådgivning på frågan. Så handlar det inte om att bara göra det som du egentligen vet att du borde gjort för länge sedan? Kanske ta hjälp av en kompis och göra det? :wink:

6 gillningar

Jag har flera gånger hållt kvar dåliga investeringar i ett försök att “tjäna tillbaka nedgången” men det har jag varje gång fått ångra.
Jag köper inte aktier längre. Det triggade irrationella beteenden som liknar spelberoende. Nu månadssparar jag i breda fonder och försöker sitta still i båten.

Den situation du beskriver påminner mig om de där dåliga situationerna som jag har suttit i. Då kändes det som jag satt med foten i en rävsax, och tog desperata beslut efter varandra som förvärrade situationen.

4 gillningar