Multi Asset HB och annat

Hej, jag är ny här och vill gärna höra hur ni tänker. Jag har läst allt ni skriver om att sitta still i båten eller se över vad man har, alternativt att man inte ska vara på börsen om sparhorisonten är för kort. Men nu sitter jag ändå här och tvekar. Har hälften med sparhorisont 15+ år och hälften med max 5 år. Ska jag sälja hälften? Jag har buffert på sparkonto. Jag har ca 500 K fördelat på Lysa, Avanza (fördelat på globala indexfonder och aktier) och sen där jag tappat mest i kronor HB Multi Asset. Jag förstår att hacket historiskt sett antagligen inte märks men jag ska vara ärlig och vet inte riktigt vad jag köpt från början dvs vad som ingår i tex Asset, utan gjort som ngn annan här, gått på bankens inrådan vad gäller fonder. Vad hade ni sålt om det är det jag ska? Jag försöker tänka tappet i procent och inte kronor men ja…Tacksam för era tankar.

Handelsbanken Multi Asset är en dyr blandfond, hade bytt den till motsvarande ränteandel på lysa.

Tack så mycket för ditt snabba svar. Så sätta över till Lysa då.

Ja den heter nåt mer din fond, t:ex 25, 50, 75 osv. Detta anger andel i aktier i procent. Förutsatt att du vill ha samma risk så öppna ett nytt sparande på lysa och sätt samma andel aktier.

Tack så mycket!