Hej!
Önskar lite allmän klokskap och input på ekonomin.
Har sedan ngra år månadssparat 3000kr i Handelsbankens Multiasset 50 och Multiasset 60-fonder (på bankens rekommendation). Har även en summa i Handelsbankens Nordiska småbolag.
Har nu läst på en del och förstått att dessa är rätt dyra aktivt förvaltade fonder och kanske vore fördelaktigt att byta till indexfonder. I handelsbankens utbud finns dock inte t ex LF global index vilken verkar vara en bra “basfond” enligt vad jag läst mig till här. Värt att skaffa ex Avanza för större fondutbud el går HSBs egna globala indexfond “lika bra”? (Har totalt knappt 300 000 på dessa fonder). Ev fördelaktigt att ha kvar sparandet hos HSB för bolånet i höst (se nedan)?
Har dessutom fått ett arv på 500 000 som jag är mån om att förvalta klokt men blir osäker hur. Tänker att jag kanske sätter in 200" på ett sparkonto med ränta då vi kommer köpa hus i vinter och vill ha en ordentlig buffert. Resten skulle jag vilja investera men ska man köra 100 % Lysa, 100 % indexfonder eller 50/50 för att fördela det något?
Skulle nog helst vilja ha “arvspengarna” och mitt tidigare sparande lite separerat för att “veta vad som är vad”, eller vore det smartare att bara klumpa ihop allt till en summa på ca 600 000 och sätta in allt på samma?
Kommer ha svårt att öka på månadssparandet närmsta åren då vi väntar bebis och som sagt köpt ett hus. Villan kostar 4,3 milj, tänker lägga in 1,6 i kontantinsats så 63 % belåningsgrad. Hoppas på flera räntesänkningar innan Dec. ![]()