Har hittat till Rika tillsammans nyligen och blivit besatt!
Jag har under ca 10års tid investerat i aktier och aktiva aktie fonder, som väl är med goda resultat och på ISK. Men nu börjar tankarna snurra på att kanske flytta allt innehav till Lysa. Känner dock en oro över att sälja allt mitt sparande för att lägga in det på global index.
Jag har tidigare placerat i omgångar, och känner en rädsla för att pytsa in x kr direkt.
Hur påverkas sparandet på en stor insättning i lysa och sedan ynka månadsspar om 1000kr/mån?
Vad består oron av? Består oron av att du är rädd för att du ska sakna möjligheten att vara aktiv, kan du alltid behålla en mindre andel (10 % kan vara riktmärke) av kapitalet som du kan spekulera mer med och ha resten på Lysa. Det kan minska risken att börja pilla med hela kapitalet.
Om du känner en rädsla för att lägga in allt så är det sannolikt rätt för dig att lägga in i omgångar för att undvika förhastade beslut om det går ner mycket i början. Det finns ett avsnitt som tar upp den känslomässiga aspekten kontra det matematiskt korrekta att lägga in allt på en gång. Kolla gärna på det om du inte har sett det:
Även om du ser ett månadsspar på 1000 kronor som “ynka”, finns det ju ändå något positivt med det - du har redan kommit upp i en så pass hög investerad summa så att du upplever att månadssparandet inte gör så stor skillnad. Det är ju naturligt att det blir så när man har kommit igång. Allt sparande är bättre än inget så det är bara att köra på!
Rädslan bakom en hel transaktion från nuvarande sparande till lysa, är att marknaden kan gå ner och den klump summan har jag svårt att se att mitt månadssparande kan rädda upp vid ett ev börsfall. Men jag kanske tänker helt fel?
Jag har successivt flyttat alla aktier till aktiva fonder med 0.22%-4% total avgift. Har sett detta som mindre % som inte skadar min ekonomi, men senaste året har jag insett att även om kapitalet ökar i vinst % märker jag inte den skillnad jag vill se. Förstår nu att det ”äts upp” av avgifter jag inte ens tänk på.
Jag är inte rädd för svängar på börsen i sin helhet, utan av hur den stora transaktionen reagerar på ev börsfall. Jag kommer inte kunna lägga samma belopp igen för att rädda upp det om det faller utan har bara mitt månadssparande med ev bonusar jag kan sticka in.
Flera hundra tusen mot enstaka tusenlappar hit och dit gör mig orolig. Men jag absolut en amatör som lyckats bra via tur om jag ska lyssna på poddens ord
Risken för börsfall finns redan nu om du är fullt investerad i aktiefonder och på så vis är det egentligen ingen skillnad förutom att du byter ut innehaven till indexfonder. Det var denna aspekt @Nightowl nämnde i sitt inlägg.
Inte för att jag anser att man behöver det ena eller andra, men Lysa balanserar ju inte bara mellan aktiefonder och räntefonder, utan även mellan aktiedelen.
Tycker inte du behöver vara orolig. Du har ju dina pengar investerade redan nu så det är ju ungefär lika riskabelt att ha dem kvar som att flytta dem. Det är möjligen om det blir stora rörelser på börsen precis under bytet då du ligger utanför marknaden som du skulle kunna påverkas (positivt eller negativt).
Är det mycket pengar så kan du ju dela upp det så att du flyttar hälften idag och andra hälften några dagar senare.
Nja. Tror inte det är så man menar. Begreppet ” alla ägg i samma korg” innebär att man ska äga mer än en aktie för att få diversifiering och undvika bolagsrisk på sitt sparande. Här
menar man väl att du bör ha minst 10 olika aktier i olika branscher och regioner.
Att spara i Lysa innebär att du har över 8000 bolag, vilket är extremt diversifierat.
Att äga fondandelar i Sverige är säkrare än att ha dom på ett sparkonto. Skulle Lysa eller annan aktör få finansiella problem så förvaras inte pengarna hos dom utan ligger på ett förvaringsinstitut hos en annan bank som avskilt från deras kapital.
Så att sprida ut sitt sitt sparande så är inte till någon nytta.
Rent praktiskt bara för att jag inte hittar det i tråden: Om du väljer att flytta allt på en gång så använd Lysas ISK-flytt, har för mig att det ger skattefördelar jämfört att sälja och sen sätta in (någon fårbrätta mig om jag har fel)