Jag har en fråga kring hur man ska tänka när man ombalanserar sin portfölj.
Jag har sparat några år på Avanza i ISK. Jag har ca 2 mkr blandat i svenska storbolagsaktier, några bubblare, en del utländska aktier samt lite fonder. Med andra ord en salig blandning.
Intresset har varierat under min tid på börsen men nu har jag kommit till ett moget beslut att inte sitta o ”leka” längre. Istället vill jag satsa på en långsiktig passiv portfölj med huvuddelen i en globalfond samt lite extra Sverige och småbolag.
Hur gör jag då för att ombalansera?
Säljer man bara allt man inte vill ha och köper dem i de fonder man sett ut, eller ska man göra det stegvis för att minska risken att man råkar pricka in en dipp av något slag?
Jag använder värdepappersbelåning när jag gör mina omflyttningar av fonder och lägger köp- och säljorder samma dag. Jag delar dessutom upp beloppet i mindre delar om det rör sig om större summor.
Man åker på en liten räntekostnad samt ”insättningsskatt” på ISK för den summa som krediten drar in på kontot, men samma beskattade summa på kontot kan användas för flera flyttar.
Tar väl max 3-4 dagar att genomföra köp+sälj, jag hade bara kört på.
Ta en titt på Lysa också om du inte redan gjort det, “huvuddelen i en globalfond samt lite extra Sverige och småbolag” är typ hur deras portfölj ser ut, och då löper du ingen risk att “leka” i framtiden eftersom du inte har kontroll över portföljsammansättningen.
Skulle vara mer orolig för att träffa ett par dagar med väldigt stor uppgång än en dipp när du är utanför marknaden?
Vill du sprida ut risken kan du ju sälja av och köpa en för en mindre del av portföljen åt gången, tex 5-10%, men kanske blir lite mer courtage då beroende på storleken på försäljningarna.