Mitt sparande ser för nuvarande ungefär ut så här:
Fem investmentbolags aktier 55%
En Svensk investmentbolags fond 12%
En Tillväxtfond Asien fond 5%
En global fond 8%
En nybörjarportfölj 8%
Bankkonto med insättningsgaranti ca 12%
(Utöver detta så har jag även en fastighetstillgång med värde ca 25% av det totala som jag inte riktigt räknat med ovan )
Detta är för ett sparande på 20+ år (jag är 33 år)
Om investmentbolag räknas som väldigt hög risk så behöver jag balansera om denna, om jag förstått det korrekt enligt 4 hinkars principen då nästan 70% ligger i ”lekhinken”.
Jag har aldrig sålt en aktie eller fond tidigare, men hur bör jag tänka när jag ska ombalansera i portföljen för att justera den på ett icke-korkat sätt?
Jag har funderat på det då enligt 4-hinkars principen så ligger nästan 70% av mitt innehav i väldigt hög risk (trodde tidigare att investmentbolag räknades under “hög risk”). Min tanke är att kunna månadspara över lång tid och vara passiv så gott det går, men förstår nu att man kommer behöva sälja av när lekhinken rusar iväg i värde, och sedan fylla på “hög risk” hinken med det som rinner över. Är det rimligt eller är jag helt ute och cyklar?
Investmentbolag är i sig ett bolag men som har många bolag i sig, därför blir dom mer diversifierade än andra bolag på börsen och därmed lite lägre risk.
Men just aktier som tillgångsslag är hög risk, så det kommer man inte ifrån. Så just för att kompensera risk så brukar det vara en bra idé att justera sin risk genom att ändra fördelning aktier/räntor till något som passar tidshorisonten på de pengarna du placerar, inte att ändra inom tillgångsslaget ”aktier”.
Lekhinken, sägs enligt 4-hinkarna, att den ska vara 10% av högrisk hinken. Så om du ska följa hinksystemet så krävs en liten omfördelning bland dina investeringar
Du har en Nybörjarportfölj redan, det kan du motsvara Mellanrisken.
Då är de högrisken kvar, där kan du då kolla in ”Globala Barnportföljen” för att få till en grund i ditt långsiktiga sparande!
Efter att ha gått igenom flera av ett par äldre RT avsnitt så har jag fått fram en portfölj som ser ut ungefär så här:
Globalfonder 50%
Investmentbolag fond 10%
Alla Svenska Småbolag 10%
Alla bolag Sverige 10%
Tillväxtmarknad Asien 10%
Guld 10%
(Har nybörjarportföljen på Nordnet som jag inte rört på ett par år, så räknar inte med den utan låter den ligga där som ”mellanrisk hink” och blir bortglömd
Kanske har förstått det fel men tänker så här:
90% fonder, mestadels globalt och sedan fokus på Sverige, och lite på Asien då en hel del av dom inte verkar räknas med i globalfonder.
Sedan istället för 10% i räntor, då jag förstått det som hög risk just nu och kan istället sätta det på bankkonto så funderade jag om guld är ett alternativ, eller tänker jag fel här?
Ser du några uppenbara fel eller saker som jag kan ha missuppfattat? T.ex ändra svenska fonderna till 5% och lägga 65% i globala fonder av någon anledning?
Guld och räntor är inte samma tillgång, så reagerar på helt olika sätt i olika marknader, man behöver inte heller ha antingen eller utan kan köra både guld och räntor om man vill, kolla t.ex “RT-Portföljen”.
Men om du vill ha något annat än räntor så säger jag bankkonto med insättningsgaranti och ränta!
Nejdå, inga speciella “fel”.
Du har just nu 30% i Sverige (om investmentbolagsfonden är spiltans svenska variant), då skaffar du dig en home bias, inget fel med det men man ska bara vara medveten om att man har det.
Skulle du däremot ha 5% i varje så är du då nere på 15% som fortfarande är en home bias men väldigt mycket mindre, så skulle säga att det verkligen är upp till dig och vad du vill ha för portfölj
Ska se över hur jag gör med fördelningen av guld och bankkonto.
När det kommer till att sälja nuvarande aktier för att sedan köpa fonder. Är det någonting jag bör tänka på, räkna på, kolla upp innan, förbereda, eller är det helt enkelt att bara sälja av dom, sedan köpa fonderna jag vill ha direkt?
Inget speciellt du behöver tänka på när du ska sälja i ett ISK, eller se till att ha en courtageklass som är det mest attraktiva för dig vid försäljningen, du kan spara några kronor på detta iaf🙂