ny här och mitt första inlägg. Har sedan en månad tillbaka lyssnat på en massa avsnitt i Rikatillsammanspodden och såklart blivit inspirerad. Jag har nu förstått att jag har alldeles för mycket i direktägda aktier (80%), både i mitt “fria sparande” och i min tjänstepension.
Nu vill jag gå mot globala indexfonder och lite räntor. Men jag undrar vad ni tycker om hastigheten i att lägga om kursen. Ska jag sälja av aktier och dåligt presterande aktiefonder (har alldeles för många även av dessa…) allt på en gång, eller över en viss tid, och i så fall hur lång tid?
Förstår courtagefrågan såklart, men den är ju som den är. Ser fram emot era kloka råd. Är 55 år och vill styra om så att mina närmaste 5 år blir bra utveckling på. Har inga bolån eller andra skulder att betala av på.
Jag gjorde din resa förra året och det känns så skönt - även om man funderar över exakt fördelning mellan globalt, småbolag, EM och home bias. Men detta helt utan ångesten jag haft åren innan. Så välkommen in i värmen!!
Min rekommendation är att göra det så fort som möjligt. Du skriver själv att din portfölj underpresterar. Sannolikt blir det inte bättre i år. I så fall bör det bara vara att rycka plåstret så fort som möjligt.
Jag har min gamla portfölj på bevakning. Några har ju rusat men många har fortsatt nedåt.
Detta sagt som amatör och inte som professionell rådgivare…såklart
Riv plåstret och flytta över. Det enda jag kan se som skulle sätta tempot är eventuella byten av courtageklasser för att få den mest förmånliga försäljningen.
Jag rev av plåstret förra året och sålde alla mina aktier och allokerade om till indexfonder och lite xact norden högutd. Bästa jag gjort. Ryck plåstret.
Don McDonald av Talking Real Money brukar säga att ”Money is too expensive to be played with. If you wanna gamble, go to Vegas.”
Lekhinken är en dålig ide. Köp aktier bredvid dina breda fonder inom din totala aktieallokering om du tycker det är lönsamt att äga enskilda aktier.
Under tiden blir lekhink bara ett sätt för investerare att motivera sig köpa alla slags konstiga grejer utan nån strategi. Vet detta från min egen och andras erfarenhet.
Till ursprungliga frågan: kör bytet med en gång och glöm hela grejen. Det blir bra.