NÄR ska jag sälja alla aktier? Vill ha era tankar kring mitt spretiga sparande

Hej!
Jag har de senaste åren börjat investera mer i indexfonder (LF Global Indexnära) och Lysa, och har länge haft en större del i Avanza Zero. Har lite pengar i Spiltan, Swedbank Robur Ny Teknik, TIN Ny teknik mfl. Men sen har jag också 20 separata aktier där det ligger mindre summor utspridda. Mkt tech pga jag jobbar i den branschen. Amazon, Apple, Alphabet, Meta, Microsoft, Fortnox, Peab, Wihlborgs, Sinch osv… Men det är typ 130 000 kr totalt utspritt på 20 bolag och värdet har ökat typ 4 k totalt under de senaste åren. Vissa upp, vissa ner. Jag köpte några H&M-aktier 2015 som fortfarande ligger på minus. Ja ni hör ju :roll_eyes:

Men om jag skulle få för mig att sälja av alla aktier och samla nästan allt på Lysa/LF Global index, NÄR det är läge? Det känns ju som att det aldrig finns en bra tidpunkt.

Borde jag också sälja av lite av de andra fonderna (Ny teknik osv) och samla det i LF Global Index?

Tacksam för tips och råd!
Rebecka

1 gillning

Det går alldeles utmärkt att köra 100%Globalfond :blush:

När det är läge att sälja vet man aldrig faktiskt.

Sälj direkt och kör in i globalfonden :blush:

4 gillningar

Sälja allt direkt alltså… Ja det kanske är lika bra! :melting_face:
Några tips om hur man kan fördela det mellan Lysa och t.ex LF GlobalAvanza? Eller är det en smaksak?

1 gillning

Tror egentligen inte det spelar någon roll, bägge är bra alternativ och kräver väldigt lite ansträngning. Jag gillar lysa, eftersom de inkluderar småbolag, mer sverige och tillväxtmarknader, men samtidigt är det inte marknadsvikat med marknaderna, vilket gör att det avviker från index. Om jag var du skulle jag fortsätta med LF, eller byta till storebrand global All Countries som inkluderar tillväxtmarknader :blush:

2 gillningar

Du kan tänka såhär hade jag haft 120k idag skulle jag köpt dessa aktier då?
Om nej så sälj om ja behåll.

1 gillning

Jag skulle säga att själva “sälj”-delen i teorin är det enkla; sälj allt på en gång.

Men frågan är kanske snarare: när bör du köpa? Ser du att det är en fördel att gå in med en större summa nu? Eller är det bättre att dela upp över tid? Finns det ett värde i att sitta med cash?