Hur ska jag optimera mitt kapital mellan mitt holdingbolag och privata ISK?

Hej!

Jag driver ett byggföretag där kassaflödet varierar mellan 100 000 – 750 000 kr. När större inbetalningar kommer in har jag rimligtvis 500 000 - 600 000 kr på kontot, men eftersom leverantörsfakturor betalas med 30 dagars fördröjning behöver jag ha likviditet tillgänglig under den perioden. Samtidigt vill jag maximera avkastningen på pengarna istället för att de bara ligger stilla på ett konto utan ränta.

Jag har också ett holdingbolag med en kapitalförsäkring (KF) samt en privat ISK. Mitt dilemma är:

1. Hur bör jag hantera företagets likviditet för att få avkastning men ändå ha tillgång till kapital när det behövs? Finns det bra alternativ för företagskonton med ränta, korta räntefonder eller annat sätt att parkera pengar kortsiktigt?

2. Var är det bäst att investera mitt kapital – i holdingbolaget eller privat? Jag kan ta ut utdelning till 20% skatt och investera privat, eller låta pengarna växa i KF och betala skatt först vid uttag.

3. Hur undviker jag onödiga kostnader för LEI? Jag vill kunna handla aktier i holdingbolagets KF men ogillar att betala den årliga LEI-avgiften. Är det bättre att hålla mig till fonder/ETF:er i KF och ha individuella aktier i mitt privata ISK?

4. Jag vill ha en del av portföljen i högriskaktier (exempelvis tillväxtbolag på tillväxtmarknader). Hur bör jag strukturera detta? Är det bäst att ha dem i ISK för flexibilitet, eller finns det en smart lösning via bolaget?

Jag är tacksam för alla insikter kring hur jag kan optimera detta!