Hej, jag arbetar som egen konsult idag och har haft ett fantastiskt år. Har ca 1Mkr överskott efter alla kostnader, inkl vinst och utdelning inräknad .
Vilka alternativ har jag för att investera företagets pengar? Är intresserad av idéer från er andra. (Har inget intresse att växa och anställa fler.)
Är i 30-årsåldern och har i övrigt en god privatekonomi. Inga barn.
Är det klokt att maxa tjänstepensionen och lägga resten i kapitalförsäkring?
Tjänstepension är det sämsta man kan avsätta pengarna till.
Nu tar jag förvisso 15% tjänstepension ändå, även fast jag vet att det är dåligt
Men ja, resten åker i en kapitalförsäkring uppdelat i lite globala indexfonder plus svenska indexfonder!
Alternativet om du har så mycket pengar över är ju att dra till med en ordentlig lön i December för att öka på utdelningsutrymmet och således plocka ut lite mer pengar direkt.
Jag har räknat själv, samt haft hjälp ett antal gånger och varje gång landat i att ta ut pengarna (aktieutdelning) och investera privat.
Skattemässigt blir det ±0 och då har jag valt privat, då det är mindre risk.
Du kan heller inte ha ett ISK som företag, så en del bokföring tillkommer också.
Problemet är att du i bolaget är dubbelbeskattat, och vet inte hur regler osv ändras över tid.
Bolaget kan även hamna på obestånd rättstvister mm. Dock är ju risken mindre som enmanskonsult såklart.
Problemet TS har är att överskottet är mer än taket för lågbeskattad utdelning. Jag tror inte det är förmånligt att göra på detta viset när man är över gränsen redan?
Man kan ha KF som företag, ingen bokföring mer än insättningar och uttag.