Alternativ för diversifiering

Hej
Ny på forumet och har bara l lurkat ett tag.
Skulle gärna få lite input till hur jag ska tänka i min situation.

Jag har en rejäl summa pengar som är allt knutet till en aktie som jag har fått under årens lopp av min arbetsgivare. Dess har beskattats som inkomst. Utvecklingen av aktien har varit bra och om jag skulle sälja allt så kommer jag göra en rejäl vinst.

Jag har inget direkt behov av pengarna. Jag har en bra lön och inga skulder. Min familj är ekonomiskt oberoende. Min tanke är att diversifiera mitt innehav med målet att bygga rikedom främst för mina barn och deras framtida barn. Förra året sålde jag en del och köpte en global index fond på ett ISK.

1. Ska jag bara dra av plåstret och sälja allt (80-90%) och kapitalvinstskatt ?
  2. Ska jag sälja lite (10%) under några år?
  3. Skulle en bolags struktur vara fördelaktigt?
  4. Är ISK rätt för mig ? Eller KF eller ett vanligt fondkonto?
  5. Aktierna är på ett amerikanskt konto gör det någon skillnad ?

Tack för hjälpen!

1 gillning

Sorry för sent svar, skulle rekommendera att ta kontakt med @EvidaPer eftersom det blir alltid struligt när det har med amerikanska konton och skatt att göra. Per är bland de bästa på det i Sverige, då de brukar hjälpa NHL-spelare där problematiken är liknande.

Evidas hemsida: https://evida.se

1 gillning

Vart står det att det är amerikanska konton och skatt att göra? Tvärtom läser jag det som att skatt (svensk?) redan är betald, då låter det som att det inte finns så mycket planering att göra…

Tack för svaret.

Min skattehemvist är sverige. Men aktierna är i en amerikansk bank.
Jag har inkomstbeskattas på värdet när jag fick aktierna. Men efter bra utveckling så är det mesta vinst nu.

Jag behöver ej pengarna och vill diversifiera.

Samma situation, men jag säljer tidigt. Principen är densamme. Sälj, flytta till valutakonto för minimal kostnad, nästa år får du skatta 30% på värdeökningen (valutan inräknad för vart och ett av alla ”inköpsdagarna”, samt försäljningsdag).

Jag har samlat på mig “för mycket”. Sålde för 10M 2024 och satta allt på ett ISK konto. Och betalade kaptilvinst på det nu.
Men har mycket kvar. Känns som om det borde finnas bättre/smartare sätt.

Jag ser ju att jag läste alldeles för snabbt. Du menade så klart att du undrar hur du bör göra givet dina förutsättningar, inte hur man gör :-).

Jag tror inte du har några alternativ annat än att sälja och därmed skatta. Hur menar du med bolag?