Hur skall jag investera företagets pengar? AB

A. Vad har man för alternativ för att investera företagets pengar?

1. Sparkonto
    Kan man få ränta för företagets pengar i dagens ränteklimat utan att binda upp dem?

2. AF Aktiefondkonto
    MEN skall man äga direktinvestera i aktier krävs det en LEIkod efter 2018.
    a) Vart skaffar man det?
    b) Årlig kostnad?
    c) Är det värt det?

3. KF Kapitalförsäkring
    a) Hur skiljer det sig från privat sparande i KF?
    b) Något annat man bör känna till? (insättningar uttag osv.? Förr var ju pengarna ofta inlåsta i en KF exv 5 år.)

4. Andra alternativ?
    Jag förstår att man kan äga fastigheter men så stora belopp att gå in med har inte mitt företag i nuläget.
    Andra förslag?

B. Jag vet att det har sagts:
Ta ut pengarna så fort som möjligt och investera dem privat.

Det är inte mitt problem. Jag har sparat utdelningsutrymme och skulle kunna ta ut allt och aktiekapitalet och avsluta företaget, men det vill jag inte. Har endast haft sparsamt med verksamhet senare år. Har ingen plan i nuläget. Skulle kunna ändra sig på några års sikt… Under tiden samlar jag på mig mer utdelningsutrymme.

Låt oss säga att det är 150 000. Målet är att motverka inflationen. Villig att sätta 100 000 på lite mer risk (aktier, aktiefonder inkl råvaror). Hur skulle ni göra?

B1 Hur bråttom är det att få in en formulering i bolagsordningen … (något om att förvalta medel)?
Jag tror att jag läste någonstans att det inte spelar någon roll så länge som företagets huvudsakliga inkomster kommer från annat, den vanliga verksamheten.
B2 Hur anmäler man det till bolagsverket? Kostnad?

C1 Vad är fördelarna med moderbolag och dotterbolag? Moderbolag för att förvalta pengarna och dotterbolag för att ha verksamheten i.
C2 Varför gillar jurister det?
C3 Hur går det till att skapa?
C4 Måste mer kapital skjutas till för att skapa aktiekapitalet i det andra bolaget?
C5 Hur mycket dyrare blir det att ha redovisning för två bolag istället för ett?

Något annat att tänka på?

Jag har varit extremt rädd för att utsätta företagets pengar för någon som helst risk. Det inser jag nu är ett av de största finansiella misstagen jag har gjort. Tack för stöttning att sluta upp med det strutsbeteendet.

Mvh E

Oj, det var många frågor. :grin: Jag gör ett försök att besvara en del.

Ja du kan öppna ett företagskonto med fria uttag. Personligen tycker jag räntan idag är så låg att det inte är värt besväret.

Jag tycker inte det är värt det. Det beror lite på hur långsiktig du är och vilka typ av instrument du är ute efter att investera i.

Det fungerar på samma sätt som en privat KF. …utöver bokföringen då.

Kan du avvara en mindre del till aktier hade jag gått den vägen men det beror på vilken sikt du investerar på. Är det kortsiktigt är inte börsen ett lämpligt alternativ och det är bättre att öppna upp ett räntekonto. Jag är långsiktig i mitt företagssparande och har därför valt företagsägda kapitalförsäkringar.

Inte bråttom alls. Du har rätt att förvalta ditt företags kapital utan att lägga till texten i verksamhetsbeskrivningen. Jag lade till texten i ett av mina bolag för att kunna göra vissa inköp om är kopplat till kapitalförvaltning. På mitt andra företag har jag inte lagt till texten men förvaltar kapitalet på samma sätt där.

Du kan ändra bolagsbeskrivningen på verksamt.se efter beslut från bolagsstämma. Har själv gjort det nyligen men minns inte vad det kostade.

Du skyddar ditt kapital bättre i ett holdingbolag eftersom det är en separat juridisk person. Inget jag skulle dra igång med ett kapital på 150 000 kr.

25 000 kr.

Nästan dubbelt så dyrt är det enkla svaret. Du får sannolikt rabatt för bokföringsprogrammet men det är marginellt. Det beror helt på vilket upplägg du har idag (redovisningskonsult, bokföringsprogram, bankkonto osv).

Om du driver företaget på heltid kanske du bör fundera lite kring ditt pensionssparande och inte bara skydd mot inflationen.

3 gillningar

Kan bara bekräfta @Robert_G svar på frågorna. Kan inte svara bättre själv. :+1:

Man kan äga fonder på AF-konto eller i ISK utan LEI-nummer. Jag är dock osäker på hur skatten kring det hanteras.

Inte aktiebolag. Endast privatpersoner kan öppna ISK. För AF-konto kan man äga utan LEI men du kan inte köpa eller sälja. Från Avanza:

Sedan 2018 behöver alla juridiska personer (ej enskilda firmor) ha en global identifieringskod för att kunna handla med marknadsnoterade värdepapper på ett aktie- och fondkonto (behövs vid köp och sälj, inte för att äga aktierna).

Robert, Du har helt rätt ang Isk.! Jag var ute och cyklade.

Dock kan man handla fonder på afdepå utan leikod. Nordnet skriver: ”Kravet omfattar dock inte handel med fonder.”

Handel i kapitalförsäkring verkar också vara undantaget då egna bolaget formellt inte äger aktier…