Hur stor del av portföljen i BTC?

Cirka 20% sen 2023, ägt sedan början på 2020 men laddade upp lite senare, resten av portföljen i brett globalt index :folded_hands:

Tänker också kring 15-20%
Varav BTC står för 70%, ETH ca 25% och Stablecoin ETP för 5%
Har mindre del idag, ca 10% av portföljens värde allokerat till krypto.
Men avser att öka och tror verkligen på en förändring av valutor i stort, hela systemet samt vad det kan bidra med teknikmässigt.

Vad är vitsen att investera i det? Jag kan inte så mycket om stablecoin, men är inte vitsen med dem att de ska följa en fiatvaluta? Det är väl ungefär som att investera i USD, eller köpa USDSEK? Visst, om man tror att USD ska gå upp i förhållande till SEK, så kan det vara en bra idé.

Alla investeringar är spekulation om framtida värde men t ex BTC/ Ether är mer spelulation än det mesta - derivat i BYC och Ether uppgår till 1,5-2,0% av mitt totala sparande

ETP:n är inte en investering i en stablecoin som följer USD/fiat, utan i stablecoin-ekosystemets infrastruktur – alltså de blockkedjor och protokoll som används för att möjliggöra stablecoin-transaktioner. Enligt innehavet är den främst viktad mot Ethereum (42,15 %) och kompletteras av XRP (23,70 %), Solana (18,55 %), Chainlink (6,55 %), Stellar (5,71 %) och Aave (3,35 %).

Poängen är att få diversifierad exponering mot teknologierna bakom “digitala pengar” (snabba, globala betalningar och finansiell infrastruktur) – snarare än att försöka tjäna på att en stablecoin rör sig i pris.

1 gillning

typ 45 %. ägt sen 2015

1 gillning

100%. Sen 2013.

1 gillning

Verkar rimligt att ha åtminstone 1% allokering, utifall Bitcoin skulle ta fart ordentligt

3 gillningar

Har 2% BTC i min något tillväxttiltade @Zino inspirerade allvädersportfölj. Placerar det i aktiekategorin snarare än guld.

1 gillning

Inget alls. Men så spelar jag inte på lotto heller.

Vi skulle tänka om 10% guld med en välbalanserad portfölj är bra enligt vissa, så skulle vi lägga krypto runt 5%. Utan att dela världsbild med andra, men 0 är inte speciellt smart.

V

Ingenting alls.

Det ‘konstigaste’ jag har är Lundin Gold och 5-7 oljeaktier. Alla har hållit bra under Iran-kriget och även utvecklats bra under Ukraina-åren.

Det tåget har redan gått.

Nu är det bara pumpa dumpa med ett par års intervall, nybörjare ska förlora och redan rika blir rikare.

10% BTC
15% Guld
25% Tech
50% Global

Trevligt om 10% står för 100% av utvecklingen.
Otrevligt men hanterbart om 10% försvann på lotto eller ut i rymden som boomerserna har uttryckt.

3 gillningar

Bra beslut! Man skall verkligen inte investera i något där man helt saknar kunskaper.

2 gillningar

0.01% typ men målvikt är 0%

Köpte via Coinbase på fyllan i augusti (ATH?) och vägrar sälja nu -50% typ :rofl:

1000 bagare investerade! Så mycket tror jag på BTC.

1 gillning

Spelar det ngn roll så länge som svenska banker brännmärker allt och alla som rört vid btc? Eller lever ni i utlandet?

https://rikatillsammans.se/forum/t/investeringslogg-the-golden-apache-portfolio/

33% av min gyllene attackhelikopter portfölj :helicopter:

Just nu kör jag dock en aggresiv ombalansering Såå det är mer än så. Sålde guld och silver för att köpa krypto dipp :drooling_face::melting_face:

Det är dock via Avanza primärt… för att va tydlig :cowboy_hat_face:

0% och jag sover gott om natten. Jag har inte fomo för diverse tillgångsslag som boomar och bustar.

1 gillning

Flera banker erbjuder exponering mot btc via certifikat eller ETP.