Husägare: Hur bor ni och hur mycket el förbrukar ni?

Gammalt massivt stenhus från 1800 talet, gamla fönster med innerfönster (dock med isolerglas i dessa), ca 170 kvm
Bor själv
Ny bergvärme + ny kamin + vedspis + bakugn.
Vattenburen golvvärme i bad + groventré + ena sovrummet (som kallställs under vintern)
Ingen elbil
Förra året ca 9500 kWh. Kommer förhoppningsvis gå ner en hel del nu då jag har solceller installerade sedan sista mars.
Har låst till ett lågt elpris sedan ett år tillbaka, men kommer ändå försöka utmana mig själv till att spara in så mycket jag kan på värme och varmvatten nu framöver. Kan jag komma ner minst fem procent utöver vad solcellerna bidrar med så har jag ändå gjort mitt till att försöka minska elkostnader/förbrukning i samhället i stort.
September kommer landa någonstans kring 300 kWh och då har jag lite lite grundvärme på i vissa rum då det lätt blir lite rått inne i ett gammalt stenhus.
Då jag har tillgång till gratis ved och jag jobbar mycket hemifrån kommer jag den här vintern nyttja vedspis och kamin mycket mer än jag gjort tidigare. Får se vad det ger för resultat.

2 gillningar

Gammalt litet hus på 90 kvm.
Renoverat och tilläggsisolerat.
Golvvärme i toaletten.
Luftvärmepump samt pelletskamin som jag tidigare bara kört när det närmar sig 30 minusgrader.
SE1
Bor själv.
Cirka 10000kWh per år.

1 gillning

Villa byggår 1976
Helrenoverat 2007(kök, badrum, nya fönster, golvvärme i entrén i övrigt nya golv tapeter osv)
2 våningar + inredd källare så värmer 385kvm + 72kvm dubbelgarage(ingen värme där nu dock)
Värmekälla är oljepanna 4,5kbm/år
Hushållsel 2021 8000kwh
Mål för 2022 7000kwh

1 gillning

Villa 130+25. Byggd -58. Enplans mexitegel Jag och dottern. Fjärrvärme 17000 kwh. + El ca 7000 kwh. Område Se3. Ligger aldrig över 18 grader.

1 gillning

Är det er totala förbrukning med hushållsel eller bara uppvärmning?

3 personer, Se3.

Hus 1, liten gård från 1900, trähus, ca 130 m2, kamin, vatten-buren värme med solfångare och luft-vatten pump. Ca 8-9 000 kWh. Här bor vi 3 mån över sommaren + jag själv resten av året kanske 1 natt i veckan.

Hus 2, k-märkt stenhus från sent 1600 tal, ca 90m2 + gästhus. Kakelugn, smalspis, direktverkande el.
Ca 20 000 kwh.
Jag håller just nu, under hög stress, på att dra vattenburen värme och få en luft-vatten installerad. Inkoppling på fjärrvärme blev på tok för dyrt (flera hundra k).
Här bor vi primärt på vintern.

Totalt alltså 28 000 kwh. Som skall ner till 18 000 nästa år :slight_smile:

Totalen! :slight_smile:

4.000 kWh hushållsström per år i fjärrvärmeuppvärmt kataloghus med tegelfasad från 1968. Enplan med källare, 105 + 105 kvm. Treglasfönster, i övrigt inga förbättringar.

1 gillning

Det är ju riktigt fint. Verkar vara bra villor dom dära.

Villa 90 kvm.
Vedpanna.
5000kWh

2 gillningar

Fristående villa 1,5 plan
214 Kvm
Byggår 2017
Län: Gotland
Frånluftsvärmepump
Braskamin
Golvvärme båda plan
Egenbyggt solpanelsystem med batteri
Egen produktion INTE inräknad då denna kom igång sent i augusti.
Installation med driftstart i mitten av februari 2023.

RESULTAT hittills:
TOTAL FÖRBRUKNING (värme och hushålls/förbrukningsel) just exakt nu från årets början: 2910 kWh.
Jämförelse 2019: 20833 kWh.

3 gillningar

Riktigt bra minskning av elen…

Villa 60-tal
310 kvm (150+160)

• 20.000 kWh /år
    Elpanna
    1 vuxen 2 barn

Villa 168 kvadrat, bergvärme.
Fyra i familjen, jag jobbar mycket hemifrån.
Ca 12.000kWh plus 1-2 kubik ved (kamin).
Solceller sen en månad, de beräknas producera drygt 10.000kWh.

Vår förbrukning nu ligger på ca 12.000 kWh/år totalt. Inga eldstäder etc.
En villa från 70-talet i två plan 150 kvadratmeter.
Helt orenoverat energimässigt och med 4 i hushållet (med billig el) och ca 23 C inne gjorde vi för 20 år sedan av med 30.000 kWh per år.
Nu gäller
2 vuxna i hushållet och ca 22 C. Evakueringsfläktar vid badrummen för ventilation på halvfart alltid.

• Alla element normalt avstängda. ( Står på 15 C . Stödvärme från några element kan behövas om det går under -10 C dygnet mer än ett dygn.
  • All värme normalt från en japansk LL- värmepump från 2007. ( fungerar utmärkt om dörrar är öppna)
  • Ett par rum (oanvända ) med dörr på glänt som ger ca 18 C där
  • All golvvärme (el) avstängd , stora badrummet , hallen. Mattor + tofflor istället.
  • Alla fönster bytta mot lågenergiläckande för 10 år sedan. Med 3glas kasetter och dubbla gummipackningar. (Tar bort kallras)
  • LL Värmepump i varmbonat dubbelgarage som håller +8 C vintertid.
  • Dyrare el !
  • Vi kör AC på nedervåningen om temperaturen går över ca 24 C mer än ett par timmar sommartid.

Villa 120m² + garage och biyta ca 45m²
9800kwh för allt förra året.
2 pers.
Luftvärmepump och något FTX system, värmepanna som var hipp runt -70 och numer braskamin.
Nästa år skall bli kul att se, då jag fick upp solceller slutet av augusti i år.

Villa i Stockholm, 180kvm från 1932 (60kvm i två plan + källare) + garage 20kvm
Tilläggsisolerad, fönster övervåning från 2007-talet, nedervåningen äldre kopplade fönster.
Bergvärme nyss utbytt till ny Nibe S1155. Ger även poolvärme och frikyla sommartid.
Ca 19-21 grader inomhus även källare. (Garaget värms upp “gratis” av ventilationsluften ur källare)
4 personer, varav tre duschglada tjejer och 300L separat VVB :crazy_face:
Pool, förbrukning okänd men sista året relativt lite =ouppvärmt, ny energisnål cirkulationspump. 1000-1500kWh? (Kan värma poolvattnet via solslinga på förrådstak också)
Spa-bad (Separat mäter drog senaste året 1700 kWh/år med 24gr grundvärme och enstaka bad)
Elbilar som laddas 3000-4000kWh/år hemma.
Avfuktare som går ibland för att hålla källaren/tvättstugan torr.
Gör av med ca 1-1,5 kbm ved som myseldning i kamin

Senaste 12 månaderna Totalt 15000kWh för allt. Är sjukt nöjd med det! :raised_hands:

(Första två åren vi bodde här gjorde vi av med 27000-29000kWh/år. Då med 3 st små el-golv igång, 22-23 grader inne. Värme 29gr i poolen 5 månader, spabadet 38gr året om osv.)

180 kvm, 1,5 plans från 1978. Välisolerat, fönster bytta på 10-talet.
2 vuxna, 3 barn i yngre tonåren (snart).
11000kWh. 19-21 C inomhus.
LLVP och elelement. Direktvärkande el i vissa rum. El-VVB som skall bytas av ålderskäl.
Mycket tvätt pga aktiva barn och mycket sportande och matlagning men framför allt 4 stora frysar som suger el (frysarna drar ca 1000kWh/år men ger såklart spillvärme i de utrymmen de står)

Hushållsel står för ca 50% (ink varmvatten) och värmepumpen + element för ca 50%.

Har sänkt från ca 15000 kWh genom byte VP och viss justering hemma , men lagat trasig frånluftsventilation sedan tidigare vilket ökat energiförbrukningen. Räknar med att gå under 10000 med byte av VVB.

Villa 190m2 + 30m2 varmgarage.
70-tals gipstält med direktverkande el, elektrisk golvvärme i klinkrad hall och badrum.
Förra ägaren gjorde av med 25000 kWh/år på två vuxna utan barn.

Vi bytte ett par risiga fönster, tilläggsisolerade vinden, bytte dragiga ytterdörrar och satte in en top of the line LLVP med möjlighet till smart styrning samt ny VVB.
Förbrukar nu 13-14000 kWh/år med tre barn och frusen toffelvägrande fru som prompt ska ha mysvarmt, torktumla allt och duscha varmt i en halvtimme varje dag. Får nog vara nöjd så.

1 gillning

Villa 30-tal, fuskrenoverat på 70-talet (praxis)

Två våningar plus källare 238m² ~20⁰

Garage 41m² ~13⁰

20 år gammal bergvärmepump som hålls i liv med häxkonst

Pool uppvärmd på sommaren jun-aug

Växthus med stor värmefläkt som tack-och-lov används sparsamt

Bra isolering på vinden, 50cm

Nya fönster och ytterdörrar

Kakelugn som bara används som mysfaktor

2 värmegolv direktverkande el annars genomgående vattenburen värmeradiatorer förutom i garaget

Stor fläktdriven vattenburen konvektor i källaren

Ingen elbil

2 vuxna

17000 kWh/år