Husägare: Hur bor ni och hur mycket el förbrukar ni?

Vi har dubbla bergvärmehåll och ett hus som färdigställdes 2023 samt FTX.
Ska precis göra energideklaration så hoppas på att kunna klassa in det som energiklass A.

1 gillning

Villa 200 kvm + 26 kvm garage som är uppvärmt + hybrid.
Gör av med 11500 kwh.
Frånluftsvärmepump + luftvärmepump och solceller. Eldar en del i braskaminen under nov-mars. Vi är bara två så i några rum har vi sänkt värmen.
Nu är det inte förbrukningen som är speciellt låg men total elräkning var 2000 kr för hela 2023.
Nätavgifter 14000 kr. Det är jag nöjd med🙂

Med så nytt hus har du säkert separata elmätare för hus och värmepumpen. För jag vill minnas att hushållselen räknas bort i energideklarationen. Det är ju trotts allt husets prestanda som ska bedömmas. Jag är lite arg på det där systemet.
Men huvudsaken är att man själv vet att huset är bra.

jag vet inte hur mycket man kan lita på tibber datan här.
Tibber säger att 9000 kwh går till uppvärmning

Det är ren gissning av Tibber.
9000 kWh kan vara både lite och mycket. Har du värmepump är 9000 kWh till bara den otroligt mycket. Har du direktverkande eluppvärmning är 9000 kWh inte så mycket.

Berätta mer.
Vilket innertemp håller du?
Hur är fönster med isolering osv.
Är luft-luft pumpen modern?

Har du mer att berätta?
Är kanske på gång att flytta till enklare hus med luft-luft och är nervös över potentiella elkostnaden.

Villa
138m2
Luft/luft värmepump
2 vuxna
2024: 8113kWh

Vi är två numera. Stckholmsområdet. 70-talshus 150 kvm med nya moderna fönster med alla finesser. Eldrivet varmvatten, ventilation utan återvinning.
All golvvärme i hall, badrum etc avstängd för gott.
22 ±0,5 C håller vi inne . Svalare i ett par rum som inte används . Kanske 20 C.
Huset drar 12.000 kWh med nästan bara värme från en äldre luftvärmepump. De flesta år fåtal dagar stöttning med elvärme vid -10 C eller lägre i ett dygn eller mer. Luftvärmepumpen drar ca 3500 kWh el per år
Har analyserat noga hur den arbetar. I snitt CP-värde på 2,75 på årsbasis.
Att köpa en ny skulle spara 500 kWh pga bättre data vilket inte! går att räkna hem. Den gamla får sitta kvar. Har gått 18 år nu utan reparationer eller strul. Enbart rengöring. ( Made in JAPAN ).
Kan bli så att vi sätter in en till värmepump för att kunna kyla hela huset på sommaren bättre dom dagar det behövs. Nu klarar värmepumpen av att kyla hälften cirka.