Hej,
Tack för samtal och offert!
Jag har fått er offert för energiabonnemang för Östnår 121 som visar 0 kr/månad (Ni nämnde ca: 3500kr i telefon) och 0 kr i installation samt energipott 0 kWh/år (Ni nämnde 2500 kWh).
Jag utgår från att detta är ett förklaringsmisstag (AvtL 32 §) och ber därför om en rättad offert med korrekt månadskostnad.
Jag tycker också att det är väldigt lite information i länken du delade, väldigt bristande information om villkor tex.
Det hela är mer som reklamblad och vill att jag accepterar endast baserat på den informationen.
Det står att elnätskostnad inte ingår, förmodar att det gäller alla poster så som el överföring och energiskatt också?
Total förbrukning och kostnader för 2025 = 22 925 kWh, jag gissar på att min hushålls el ligger närmare 3500 kWh då jag jobbar mycket hemifrån, kraftfulla datorer och skärmar bland annat, motorvärmare och 10 kWh hybrid batteri (bara bil är nog över 500 kWh), i telefon nämnde du att 2500 kWh skulle ingå.
ELNÄT – summering per delpost (exkl. moms)
| Delpost |
Totalt 2025 |
| Abonnemangsavgift |
9 056,01 kr |
| undefined |
---- |
| Elöverföring |
1 375,50 kr |
| undefined |
---- |
| Ordinarie energiskatt |
10 064,08 kr |
| undefined |
---- |
| Avdrag norrlandsskatt |
−2 200,79 kr |
| undefined |
---- |
| Årliga myndighetsavgifter (beredskap, nätövervakning, elsäkerhet) |
105,45 kr |
| undefined |
---- |
| Moms ELNÄT |
4 600,10 kr |
| undefined |
---- |
| Kontrollsumma (exkl. moms + moms) |
23 000,35 kr |
| undefined |
---- |
ELHANDEL – summering per delpost (exkl. moms)
| Delpost |
Totalt 2025 |
| Månadsavgift |
480,00 kr |
| undefined |
---- |
| Spotpris/Medelspotpris |
4 975,96 kr |
| undefined |
---- |
| Avdrag timmar över takpris |
−444,42 kr |
| undefined |
---- |
| Fast påslag |
1 902,91 kr |
| undefined |
---- |
| Rörliga kostnader |
2 378,67 kr |
| undefined |
---- |
| Moms ELHANDEL |
2 323,31 kr |
| undefined |
---- |
| Kontrollsumma (exkl. moms + moms) |
11 616,43 kr |
| undefined |
---- |
Därtill kommer så klart Ved för 4200 kr + Sotning 1000 kr + luft-luftvärmepump 22 000/10 = 2200 kr/per år i avskrivning + jobbet att kasta in och stapla det samt tända.
Än har Jämtkraft (som äger nätet) inte infört effekttariffer, med tanke på det stora batteriet på 30 kWh är jag rädd att
det stundvis är högeffekt då ni förmodligen säljer stödtjänster vilket är en kostnad som hamnar under “Elnät”, och då jag står för den kostnaden.
Jag antar också att de ni offererat är ett “slutet” värmesystem rent elektriskt sett, dvs. tas inte existerande luft-luftvärmepump
inom det som ingår hos er utan hamnar på hushålls el vilket känns onödigt, det gör att luft-vattenpumpen ni tillhandahåller är onödigt stor på sina 16 kW.
Jag räknar med att en luftvatten på 7-9 kW räcker och med den enkla installation som det är just på mitt system så är ett monoblock mellan 50-60 000 inklusive montage mycket lämpligare installation.
Jag kikade ju också såklart på solceller när jag bytte taket men och även nu med era 440 W paneler som jag förmodar
är 1800x1100 mm och med det får det inte plats mer än 10 paneler, de hamnar annars för nära takkupan där det
dels samlas mycket snö men även snöras från takkupan som riskerar skada solpanelerna.
Vad för skyldighet har jag som abonnent och fastighetsägare för att exempelvis hålla panelerna fria för snö, kan jag bli tvungen att då stå för elhandel på värmen om de är täckta med snö?
I en uppdaterad offert önskar jag att ni begränsar er till 10 paneler allternativ att nu tar fullt ansvar för eventuella skador så som ett snöras exempelvis skulle kunna göra. Redovisar maximala effekt som systemet kan tänkas leverera ut till nätet, samt maximal konsumtion (vilket kan vara relevant om ni med arbitrage laddar batteriet när spotpriser är lägre samtidigt som solcellerna inte genererar särskilt mycket vintertid men förbrukning är hög och jag får återigen stå för höga effekttariffer).
Fundera på om det inte är lämpligare för båda parter (minskad investeringskostnad för er och därmed mindre månadsavgift för mig) om luft-luftvärmepumpen på 9 kW som installerades för två år sedan tas över av er och en luft-vattenvärmepump som monoblock på 9 kW istället. Samt en hushållsel på 3500 kWh.
De kostnader vi diskuterade per telefon på 3 500 kr/per månad (+ Elnätl) motsvarar 42 000 kr/per år och lägger man därtill Elnät så hamnar vi på 62 000 kr/per år.
Att jämföra med den nuvarande anläggningen som har en total elkostnad + ved + sotning på 42 200 kr/per år
För att erat alternativ ska bli intressant så behöver ni komma ner under 2 000 kr/per månad mot det ni sa per telefon som motsvarar 5100 kr/per månad vilket är mer än min dyraste månad Januari.
Det relativt lite jag behöver elda och hantera ved 4 månader om året är helt enkelt inte värt den stora skillnaden om 3 200 kr/per månad *12.
Tack!
Best regards,
Joachim Johansson