Jag har precis gått ut gymnasiet och blivit antagen till både International Business i Lund och Business Administration and Service Management på CBS i Köpenhamn.
Båda är internationella, engelskspråkiga kandidatprogram, och just nu har jag ett ganska stort dilemma kring vilket jag ska välja.
Jag har ännu ingen helt klar bild av vilken inriktning inom ekonomi/business jag vill satsa på i framtiden, men planen är att läsa en master efter de första tre åren.
Min känsla är att programmet i Lund kanske är lite ”bättre” eller mer meriterande generellt, samtidigt som CBS är en renodlad och välkänd business school. En annan fördel med CBS är, som jag har förstått det, att man har en mer direkt väg vidare till master.
På längre sikt skulle jag gärna vilja arbeta utomlands efter utbildningen, så även det spelar in i valet.
Bor i Malmö.
Jag skulle vara väldigt tacksam för alla tankar, erfarenheter och resonemang kring de två alternativen. Hur hade ni tänkt om ni var i min situation?
Nu är jag säkert partisk men jag tycker att det Lund kan ge är en av höjdpunkterna i livet, och då tänker jag på allt det studentkiösa runtomkring. Klart att det är viktigt att ge hundra i plugget - särskilt om du ska göra en master, men såhär i backspegeln ångrar jag inte för en sekund att jag engagerade mig i nationslivet. En speciell tid som aldrig kommer tillbaka. Så av den anledningen vill jag slå ett slag för Lund, du får möjlighet till en utbildning av hög klass och många fina minnen för livet.
Som tillägg var det några i min klass som gick vidare till CBS när de skulle göra mastern och trivdes bra. Har även en vän som gjorde alla sina år på CBS och har det rent karriärsmässigt toppen, sen är ju livet mer än bara titlar och lönecheckar.
Båda utbildningarna kommer ge goda möjligheter att arbeta utomlands, det känns hugger som stucket, det beror mer på dig själv och din egen ansträngning.
Här kommer ett inpass som säkert kan låta drygt. Men du får tänka på Carl Ljung som presenterade idén att när man blir irriterad ska man fundera lite på varför.
Jag får en känsla av att dina utbildningsval är rätt målinriktade och att du letar efter en utbildning som ger mest prestige, anseende och anställningsbarhet.
Man jobbar kanske upp emot 10 000 arbetsdagar i sitt liv. Om man är lagt åt FIRE-tankar kan man kapa ner summan, men ändå.
Man skulle kunna överväga att flytta fokus från vad en utbildning leder till och istället börja i andra ändan. Vad är roligast i livet? Vad mår jag bra av? Vad brinner jag för?
Kanske är det värt att försöka jobba med något som linjerar med din passion och dina intressen?
Om man tittar på lyckoforskning kan man nästan gå så långt att man kan påstå att “intresset” att tjäna-mycket-pengar typ är nära nog underkänt, om man vill hitta glädje och välbefinnande i livet
Jag är inte rätt att svara på vilken utbildning som är bäst för dig. Jag kan däremot delge min syn från det dagliga i dagens större internationella företag att superviktigt är att vara AI-native / AI-first. Oavsett roll kunna bygga automation, förädla med AI etc. Ser tydligt att de som inte är med på AI-tåget sakta men säkert får lägre status och utveckling företagen, oavsett roll, utbildning och erfarenhet. Se till att du är på AI-tåget, annars förlorar du jobben till de som är.