Är det någon här som har studerat informatik och kan berätta lite om utbildningen och vilka jobb den kan leda till?
Har kikat på tre olika program:
Master i informatik med inriktning mot AI-driven digital transformation (LNU)
Master i informatik vid Högskolan i Borås (startar 2027)
Master i informatik vid KAU
Jag är intresserad av AI, men vill helst undvika en utbildning med tung programmering. Någon här som har lite koll som kan ge tips? Vad tror ni att det leder till för jobb? Kommer yrkena leva kvar i framtiden?
Jag har alltså inte läst informatik tidigare utan har en examen på minst 180 hp som uppfyller kraven på att komma in på master inom informatik.
Som Master i informatik så kan jag väl förenklat säga att det min masterutbildning bestod av var mer av de teoretiska delarna kring processer, system och organisationer som jag redan mött på systemvetenskapslinjen. Dock gick jag inte på något av de lärosäten du nämner, utan på ett vars systemvetenskapsutbildning är/var (ö)känd för att vara teoretisk snarare än praktisk, och det var länge sedan.
Ingen vet vad något teoretiskt IT-yrke kommer bli i framtiden, men personligen tror jag informatik är viktigt och underskattat i AI-utvecklingen just nu. Visst pratas det om ontologier och sådant, men begreppet informatik dyker inte upp så ofta för de som inte pluggat det vet inte vad det är…
Jag har inte läst det än, men har en examen i annat och det stod att man endast behöver 180 hp för att komma in på master i informatik i alla fall den jag kikade på
Tyvärr har jag inget bra svar på varför det inte är så välkänt. Om man får gissa lite så handlar det väl om att IT-folk (i allmänhet) faktiskt har rätt dålig koll på data ur ett holistiskt perspektiv, och det gäller även från managementhåll. Begreppet informatik är också okänt, och det finns få som titulerar sig informatiker, så det blir inte heller mer känt med åren. Det är creddigare att vara Informationsarkitekt, Data Governance Officer eller något vagt som Managementkonsult.
Jag tror definitivt kunskaperna man får genom utbildningen kan vara vettiga att ha med sig, men var beredd på att behöva förklara vad informatik är varenda gång någon frågar vad du pluggat.
Intressant och tack så otroligt för ditt svar.
Du som har insyn, skulle du kunna tipsa mig om nåogra utbildningar som är inom eller nära angränsande till AI? Tack, helst ingen yrkeshögskola. Hellre master eller strökurser som man kan bygga ihop till något vettigt!
Tyvärr har jag inte någon bra koll på vad som är aktuellt inom den akademiska världen just nu. Själv tycker jag ju informatik är bra och användbart, men allt beror ju på vad man vill jobba med i framtiden.
Inom mitt snäva område (Data) så skulle jag säga att duktiga Data Engineers alltid är en bristvara, även Analytics Engineers vilket dock inte är lika vedertaget begrepp ännu. Spelar inte så mycket roll utbildningsmässigt vad man kommer från för bakgrund, vad jag vet så finns det ingen akademisk utbildning som 100% förbereder en för yrket. Man kan lika gärna utbilda sig till statistiker som GIS-ingenjör eller BMA och sen glida in över till Data Engineering.
Skulle personligen inte satsa på Data Analyst eller Data Science just nu, det ligger lite för nära vad AI-modeller är kapabla till.
Jag skulle vara väldigt försiktig att hoppa på en IT master, då utbildningarna idag används som ett loop hole av utländska aktörer att kunna jobba som foodora-bud.
Jag har haft nära kontakt med personer där en stor del av klassen knappt kunnat engelska, samt hoppat av efter 1 termin och försvunnit spårlöst.
Sammanhållningen var usel och enorma svårigheter att genomföra obiligatoriska grupparbeten.
Hej! Tack så hemskt mycket för dina tips.
Jag har redan insett att kanske är informatik inte så bra? Kanske kommer mycket inom yrket att automatiseras?
Det kanske är bättre att läsa fristående kurser och på något jäkla sätt få in en fot i en ny bransch?
Problemet är ju också att dessa masterprogram inte hinner uppdatera sig med tanke på den snabba förändringen i samhället med AI osv?
Hur tänker du där?
Förlåt för att jag ställer så många frågor men du verkar ändå jobba i det fältet som jag vill ta mig in till ….
Som det ser ut just nu så ser jag ingen risk att de personer som förstår helheter av processer, organisationer och information kommer automatiseras bort i närtid. Jag har inte sett några belägg för att det skulle vara möjligt att ersätta med en AI. Så informatik i sig är det nog inget fel på som utbildning betraktat.
Det svåra just nu är att få in foten genom dörren som junior. Jag tror en utbildning som drivits i programform är lättare att sälja in till en anställande chef än ett hopplock av strökurser, för med ett program så vet man ju ungefär vad man får. Finns det möjlighet att välja kurser eller läsa någon extra på kvällstid/sommaren skulle jag rekommendera någon inom typ maskininlärning.
Anekdotiskt kan jag väl säga att det är svårt just nu att bli anställd om man bara kan koda, och inte använda agentisk AI för att vara extra effektiv. Men man ser också otroligt negativt på de som inte kan koda utan bara vibekodar till de får slut på tokens. Soft skills så som att förstå helheten man jobbar i är viktigare än någonsin, och där vet jag att åtminstone min utbildning förberedde mig bra på det jag gör idag.
Frågan är vad du vill ha ut av utbildningen. Att vara intresserad AI känns aningen diffust. Hur gammal är du och vad har du för bakgrund och nuvarande situation?
Att använda olika verktyg och läsa på om hur AI påverkar världen går att göra utan 2 års utbildning på universitetet. Har du inget tydligt syfte med utbildningen är risken att du slösar tid och pengar på något som inte ger något nämnvärt.
Håller med, det är ungefär som att vara “intresserad av datorer” eller vilja “jobba med kommunikation”. Jag tror AI kommer bli mer som elektricitet, mjukvara, internet eller datorer.
Men jag har full förståelse för att det är svårt att veta vad man vill göra när man inte vet så mycket än.
Vad mer exakt är det som lockar med AI? Vilka delar? Vilka användningsområden? Är det tekniken som lockar eller lockar det för att det håller på att leda till en spännande förändring?
Det där låter konstigt. Jag tror inte att det är så vanligt som det låter, möjligen i så fall på mindre högskolor med lågt söktryck som tar in alla som söker.
De som brukar vara dåliga på att kommunicera på engelska är vanligtvis kineser. De från södra delarna av Asien brukar inte vara särskilt dåliga.
Jag jobbar inom en annan bransch rätt socialt yrke där jag träffar människor och behöver vara på jobbet fasta tider.
Jag vill bort från detta yrke och jobba mer på distans, eller med mer flexibla arbetstider. Det enda sättet är att byta bransch och därför tänkte jag mig att något inom IT/AI skulle kunna vara ett alternativ. Jag är ca 40 år tyvärr, så jag är rätt gammal.
Det som lockar med AI är säkerhetsaspekter och hur samhället kan dra nytta av förändringen. Jag är också intresserad av hur AI fungerar rent matematiskt med neurala nätverk och statistik. Men så fort det blir “för mycket” dvs alldeles för detaljerat, då tycker jag det känns rätt ointressant. Jag såg en master inom tillämpad AI på luleå universitet men t.ex. denna känns alldeles för tung för mig att läsa, mycket djupt och detaljerat med alldeles för tunga kurser och maskininlärning som på ytan verkar intressant ändå. Det var därför jag började fundera på informatik för det verkar väl vara lite mer om hur AI förändrar företagen? Men jag vet inte om det kan bli för mycket av detta också om man väl läser informatik?
Sammanfattningsvis. Du är 40 år, vill läsa något luddigt som ingen riktigt vet vad det är och har inget större intresse av att lära dig på djupet. Detta i en bransch där även seniora med seriös utbildning och erfarenhet kommer att ersättas av AI på löpande band de närmsta åren.