Master i informatik? Någon som studerat detta

Trevligt och upplyftande inlägg, verkligen! Lycka till du också!

Det är ju därför jag är här och frågar och gör efterforskningar, därtill skrev tre specifika utbildningar jag kikat på.

Lycka till som sagt…

Det var Uppsala Universitet i detta fall. Ingen mindre skola med (generellt) lågt söktryck med andra ord.

Enligt reportaget är problemet utbrett på flera håll i landet.

Problemet med tillämpad AI är väl att om det inte handlar om maskininlärning och annan grundläggande teknik som inte förändras så är det inte riktigt någon som vet hur LLM:er osv ska användas riktigt än, så det finns inget att lära ut. Om det handlar om tidigare AI-tillämpning som bildigenkänning så är det ju inte den tekniken som håller på att förändra samhället just nu.

Yes, och då sammanfattade jag, eftersom ingen annan ville riva av plåstret.

Du vill byta yrke sent i livet. Jobba på distans. Flexibla arbetstider. Ingen/liten erfarenhet av IT. Ingen erfarenhet av förändringsarbete (?) och vill inte läsa/förstå AI på någon djupare teknisk nivå. Du letar efter ett nytt arbetsliv och någonstans på vägen har du fått för dig att AI är vägen dit men vad konkurrerar du med när du är klar?

Det är nog inget fel på utbildningarna i sig. Däremot är jag övertygad om att det inte är en bra karriärväxlingsutbildning. Den känns mer som en utbildning som bygger vidare på erfarenhet inom IT eller verksamhetsutveckling än som en genväg in i branschen. Ovanpå det din inställning att ”det får inte bli för jobbigt”. Flexibelt och light är ledorden.

Tack för lycka till, det kan verkligen behövas, jag är utvecklare. :folded_hands::confounded_face:

Där kommer du ju med konkreta och bra tips, i så fall kan jag bara tacka.
Du som råkar ha insyn i detta fält som inte jag har nu då, vad är dina tips för att växla karriär in mot AI / IT ?
Jag skulle ju kunna tvinga mig själv till att läsa lite tyngre programmering om det nu leder till något bra yrke, eller så kanske det finns andra vägar som jag inte tänker på? För att jag inte har koll inom detta fält…

Vad gör du i dagsläget? Jobbar, pluggar (med vad?)?

Just nu finns det en del sätt jag ser som du kan komma in i branschen och arbeta med AI. Enklast borde vara att läsa vad som helst inom it och ai för att därefter söka jobb på någon liten institution på ett universitet som dels inte kan erbjuda jättehög lön, men inte heller har jättehöga krav eller för den delen vet riktigt vad de eftersöker mer än någon som kan it och gärna med ai.

Ett annat alternativ vore att läsa samma som ovan, och samtidigt lära dig så mycket som möjligt om hur man använder ai-verktygen effektivast för utveckling i organisationer och framförallt hur man sätter upp infrastrukturen för att göra detta i organisationen. Detta måste du kunna utföra själv och kunna alla detaljer om du vill ha en enklare väg in. Märk väl att det finns många olika sätt att utveckla med ai idag, men om du ska ha en rimlig chans att snabbt komma in behöver du sannolikt kunskap som de flesta saknar i dagsläget och det innebär en hel del detaljer.

Alternativ 3 är att läsa något som ovan och ha tur att komma in någonstans som junior, men det är tufft. Här är förstås en praktikplats någonstans av värde för att förhoppningsvis få in en fot.

Det är tufft därute nu. Förut kunde i princip vem som helst läsa it, komma ut någonstans, vara kass och ändå få hög lön, med bra förmåner efter ett tag. Ordet har spridits genom tidningar och vänner, men transformationen på IT-marknaden de senaste åren har varit riktigt blodig. Det går fortfarande att ta sig in på samma sätt som tidigare, men nu behöver man betydligt större tur.

Jag önskar dig verkligen lycka till om det är det här du vill. Om du verkligen är intresserad av yrket och inte bara av förmånerna kan det gå bra, det behövs fortfarande kompetenta personer.

2 gillningar

Fast att några studenter hoppar av är ju inte ett problem för andra studenter. Det spelar mest roll för samhället om de är här på felaktiga grunder. De allra flesta som kommer hit är dock kvar och har ofta relativt gott ställt är min erfarenhet. Det är absolut inte horder med outbildade som kommer hit och sitter av tid på utbildningarna.

Att vissa är dåliga på engelska är tyvärr svårt att komma åt. Min erfarenhet är som sagt att det främst är vissa kinesiska studenter. De klarar skriven engelska men är jättedåliga på det muntliga. Det är svårt att göra något åt det så länge de har dokumenterad engelska på den nivå som krävs i antagningen. Vi har höjt kravnivån på det masterprogram jag undervisar på men problemet med muntlig kommunikation är fortfarande stort hos en del av dem.

1 gillning

Det påvekar utbildningen i högsta grad om klasserna minskar drastiskt från en termin till en annan, om personer är ointresserade av utbildningen eller att du inte kan kommunicera normalt med klasskamrater som du har arbeten tillsammans med.

I u-länder är det enkelt att köpa utbildningscertifikat i för relativt små summor, och sveriges kontroller är alldeles för dåliga, och beslutsfattare är naiva. Kombinerat med lanseringen av ChatGPT och andra AI-verktyg gör att nästan vem som helst kan fuska sig fram i systemet. Att prestera bra hemma men dålig på plats bör vara en stor varningssignal.

Vi behöver inte göra hela denna tråd till en problemställning över svensk universitetsutbildning, men tidigare beskrivning var iaf ett stort problem för de jag pratade med som gick systemvetenskap/informatik-master. De var inte särskillt nöjda m.a.o.

Skulle dock säga att din bild inte stämmer med verkligheten. Dessutom är det två olika problem som inte bör klumpas ihop som ett och samma problem.

1 gillning

Jag trodde själv det var ett isolerat problem, tills svt släppte flera repotage om problemet samt hörde liknande upplevelser ifrån personer som nyligen börjat yh-utbildningar inom IT.