Indiska klättrar upp i global bolag - Är ni rädda för er jobb?

Hej! Jag har läst många artiklar nyligen om hur indiska profiler tar mer och mer strategiska roll inom utländska internationellaföretag, bland annat i Sverige:

Min åsikt är att indiska jobbar hårt, är flexibla när det gäller arbetstider och har goda utbildningar så att de klättrar upp är rättvist.

Ser ni samma trend i er bolag när indiska tar mer och mer chefsroller? Är ni rädda för er jobb på lång sikt?

Off topic kanske, men jag ställde följande fråga till ChatGPT för jag blev lite förvånad över rubriken i din första länk.

Vilka är de 10 största nationaliteter som sedan 2020 invandrat till Sverige, samt vilket uppskattat antal har varje nation?

ChatGPT

Sedan 2020 har de största nationaliteterna som invandrat till Sverige varit:

1. Syrien - Cirka 10,000 invandrare per år.
  2. Afghanistan - Omkring 9,000 invandrare per år.
  3. Somalia - Runt 7,000 invandrare per år.
  4. Irak - Cirka 6,500 invandrare per år.
  5. Eritrea - Ungefär 5,000 invandrare per år.
  6. Indien - Cirka 4,500 invandrare per år.
  7. Thailand - Runt 4,000 invandrare per år.
  8. Iran - Omkring 3,500 invandrare per år.
  9. Tyskland - Cirka 3,000 invandrare per år.
  10. Turkiet - Ungefär 2,500 invandrare per år.

Dessa siffror speglar en kombination av skyddsbehövande, anhöriginvandring, arbetskraftsinvandring och studenter som söker sig till Sverige​ (Statistikmyndigheten SCB)​​ (Migrationsverket)​.

Och nej. Jag är inte rädd för att bli utan jobb.

Efter att ha utbildat mig tillsammans med internationella indiska mastersstudenter, jobbat mycket med indier, varit en del i Indien, så naäej…

1 gillning

Vi har massor indier. De är väl billigare men kvalitén är därefter. Sen finns det undantag givetvis. Finns det tydlig kravspec jobbar de på bra men vid mer…ospecade uppgifter går det sådär oftast.

Hade några indiska utbytesstudenter under min master, var mest problem och det visade sig att de hade fejkat sina kandidatbetyg

Vårt företag försöker expandera till Indien, hittills har det varit konstant huvudvärk. Väldigt mycket hierarki så ingen vågar berätta när nåt är fel och behöver eskaleras.

Då tror jag hellre att min roll försvinner för att företaget behöver spara pengar för att nån konkurrent i Kina tar fler och fler kunder, genom att ha superlåga priser genom att bli sponsrat av CCP.