Göra karriär efter att harvat på flera år

Hej,

Ska försöka att inte göra inlägget så långt.

Har sedan jag tog studenten för 10 år sedan valt den ”lätta” vägen. Tagit lätta jobb, jobbat lite, valt arbetslöshet, första åren är detta okej.

Men detta har fortgått fram till idag då jag fyller 30 år. Det har varit butiksjobb, kundtjänst, lager, stöd, takjobb osv.

Det jag känner nu är jag vill känna mig mer fri, hitta ett jobb där jag kan vara länge.

Just nu harvar jag på i ett lager och gjort det i två år.
Det börjar bli tråkigt och ger väldigt lite, lönetrappan är i princip klar redan efter 2 år, att då fortsätta 10 år till på ett jobb där lönen i princip är oförändrad är inte motiverande.

För mig är pengar inte allt, däremot tid och frihet. Anledningen till att jag vill ha mer i lön är att jag ska ha råd att vara ledig mer och leva livet.

Så hur ska jag gå vidare? Har ni några bra tips? Universitetet känns lockande men samtidigt 3-4 år som fattig student känns länge. Där kommer min bekvämlighet fram.

Tror även jag behöver plugga upp nåt enstaka ämne på komvux. Så det är en plan, plugga ett halvår komvux, sedan söka universitet.

Har dålig koncentrationsförmåga och blir lätt uttråkad vilket inte underlättar vid studier.

Jag har inga speciella inriktningar vad jag vill göra. Mer än att jag vill hitta ett relativt varierande och roligt jobb där det finns bra utrymme att utveckla lönen.

Ett annat alternativ jag funderar på är att hitta någon yrkesutbildning eller utbildning inom branschen jag jobbar, typ inköpare eller liknande inom lager, då krävs kanske 1-2 år plugg max.

Någon som varit i min sits som tagit tag i livet i senare skede och lyckats? Har ni några tips?

Känner mig lite vilsen just nu, man ser folk här på forumet med löner på 30-50k efter skatt och tänker, shit är detta verklighet eller en dröm?

När jag ser en hög lön tänker jag inte pengar, utan frihet och möjlighet att vara ledig mer.

Lön på lager är inget att hurra för, tack vare stor risk och smarta investeringar på börsen har jag lyckats få ihop rätt bra sparande. Men nu vill jag jobba lite mer på min karriär för att känna mer frihet!

1 gillning

Hög lön och mycket fritid är en svår kombination att uppnå, då mer ansvar ofta kommer som en del av paketet.

Oljeplattform i Nordsjön är ett exempel med hög lön och mycket ledighet, men där fritiden ligger i koncentrat.

Lokförare kanske?

2 gillningar

Slänger bara ut detta för att kanske ge dig inspiration. Själv jobbar jag som sjöman, tekniskt befäl. Jobbar 5 veckor och ledig 5. Lön på 55k, ingångslön efter studier är ca 45k.
För att jobba som maskinbefäl så måste man studera sjöingenjör som är en 4 årig utbildning.
Går också att jobba på samma sätt som natuiskt befäl, samma ingångslön på ett ungefär och samma längd på utbildningen.

Mitt yrke ger mig tidvis mycket frihet med god lön, men betalas av att man stundvis är på sjön och missar livet hemma, absolut inte ett jobb för alla.

Hög lön och mer frihet brukar inte gå hand i hand. Man får inget gratis här i livet såvida man inte lyckats vinna på en lottorad. Jag har, enligt mig själv, en bra lön. 2021 snittade jag en månadslön på ca 55000kr brutto och då har jag inget personalansvar eller högre utbildning utan det blir mer timmar på jobbet och mindre fritid.

Varför fattig student? Gör som mig och bli rik student istället :slight_smile:

Jag tar ut csn + tilläggslån samt extrajobbar 50%. Får ut ca 15k + och 15k från jobbet.

Lever på 10k och investerar 20k/månad :rocket:

Ang. studier så måste jag säga: IT!

Finns ingen bransch med så goda framtidsutsikter som den braschen. Extremt flexibelt (kan utföras var som helst) samt i vilken bransch som helst.

Finns 2 åriga yh utbildningar som flera av mina vänner gått, eller 3 åriga universitetsutbildning som jag själv går atm.

2 gillningar

Om du ej har några stora intressen så tycker jag absolut att YU kan vara ett bra val. Då kan du välja ett yrke som ger dig bättre framtidsutsikter o dessutom verkligen försäkra dig om att det finns jobb i det du väljer. Inköpare inom logistik låter som ett utmärkt framtidsjobb, lär behövas.

Har du planer på familj? Vad behöver du pengar till? Vad är orsaken att du vill ha mer om du har ett OK sparande?

Jag var själv i liknande sits innan jag började studera som 26 åring, först ett helt år på komvux då jag i princip betade av hela gymnasiet. Sedan 5 år på universitet där jag mötte mina idag bästa vänner och min livspartner som jag bor ihop med idag. Idag omkring 40 år har jag ett jobb med mycket frihet och en lön omkring 55 k brutto. Men för att klara 5 års uni studier behövdes en jävla ansträngning från min sida. Det var långtifrån gratis för mig. Kanske hade mitt liv blivit ännu bättre o rikare om jag ej pluggat, går inte att veta. Men idag är jag glad att jag tog den vägen. Inte minst då det har byggt mitt självförtroende väldigt mycket och jag fick intellektuell stimulans vilket jag var i stort behov av. Idag är mitt behov lägre, har ingenting att bevisa för någon känns det som. Alla är olika men för mig var det en bra väg.

Kan vara värt att tänka på att om du har ambitioner att någon gång jobba i ett annat land är nog en YU lite svårare att använda än en master of science eller dylikt internationellt erkänt diplom från ett välrenommerat universitet.

Jag vet inte om detta finns kvar, yrkesutbildningar kommer och går efter behov, men en kompis läste brandskydd eller likande i 1-2 år. Så kan man jobba med att åka runt till företag och se till att de uppfyller kraven för certifikat. Något liknande tror jag är bra om man vill ha bra lön men lätt jobb. Finns säkert motsvarande inom miljö. Då lär man sig vad man behöver en gång och sen behöver man inte direkt producera något efter det. Samma sak med besiktningsman för hus. Det är också en kort utbildning men inte lika bra lön. De flesta ”vanliga” högbetalda jobb kommer ge dig mindre fritid än lagerarbete, det kan jag lova dig.

Vad är du bra på?

Vad tycker du är roligt?

Vad har du lätt för att lära/göra?

Skulle fundera på dom frågorna sen välja utifrån egna intressen/lätthet.

Hög lön och mycket fritid är möjligt men då gäller det att jobba med något som man har fallenhet för.

1 gillning

Jag tror det uppfattades lite fel. Jag menar inte att jag ska ha en jättelön varje månad.

Men istället för att jobba 100% hårt och få ut 22k efter skatt så menar jag istället ett jobb som har en lagom lön att jag har möjlighet att jobba 80% och samtidigt ha ut 22k efter skatt tex.

Jättemånga bra förslag! Ska läsa igenom alla nu :+1:t2:

Hej,

Sjukt, men du och jag är i princip i exakt samma sits - jag kanske i en än värre då jag pluggat lite här och där, men hoppat av, vilket gör att jag idag “bara” kan ta studielån för 4 mer år. Det är långt tid iof. Men jag började som 30 åring plugga tekniskt basår. Så small det ju till med den här “pandemin” eller vad det nu är egentligen. Hur som… Detta ledde ju till att alla studier blev flyttade till distans, ej speciellt väl förberett av skolan, lärarna streamade lektionerna med mycket dåligt bild, så det det var svårt för mig att hänga med. Hade också lite svårt att koncentrera mig och tyckte matten var svår och allt gick i ett rasande tempo. Så jag hoppade av. Tom. innan första tentorna för att jag visste att jag inte skulle klara dem.

Men men… Nu är jag 31 år och har typ samma jobb som du - kundtjänst lager. Det suger, jag vet. Har också maxat lönen nästan. Tjänar 30k men jobbet är så ooooerhört tråkigt att jag måste göra nåt.

Så kom jag att tänka på en sak - när jag var 18 och skulle mönstra ville jag bli kustjägare. Jag tränade som satan tyckte jag - men kuggade på simningen. Typiskt. Blev fullkomligt knäckt och gick och tänkte på det i många år. Tills jag tillslut tog tag i det, sökte igen och kom som 26-åring in som jägare istället. När jag muckade var det som en enorm revansch på en bitterhet jag burit på i många år. Jag tyckte jag var gammal då, jämfört med de andra, haha! Men det var skitsamma - jag var inte ens äldst. Jag hade det inte lätt i det militära, man må simma rätt lite som jägare jämfört med kustjägare. Men man åker betydligt mer skidor i skogen med svintung packning. Det var stundtals ett rent helvete, men en enda egenskap gjorde att jag klarade det. En - att aldrig, oavsett vad, ge upp. Jag hade tom övertygat mig själv att det skulle krävas att jag dog för att ge upp. Och när du bestämmer dig så pass mycket så kommer du sannolikt att klara det. För vi vill inte dö, såklart.

Nu menar jag inte att du behöver tänka så drastiskt, men för mig var det effektivt. Jag behövde och fungerade med en sådan extrem form av motivation. Klara det, eller dö, my choice.

Nu är ju den tiden över tyvärr, men jag står inför exakt samma dilemma som du och jag skrev för en kort tid sedan en tråd om det, liknande din egen faktiskt. Så vi sitter lite i samma båt. Kusligt likt.
Jag funderar själv på att söka tekniskt basår igen och ge mig fan på att klara det. Sedan kanske det bara blir högskoleingenjör och inte civilingenjör av mig - men det är fan mycket bättre än idag vågar jag tro!

Du kan ju skriva till mig här om du vill så kan vi bolla idéer om du vill, två huvuden är ofta bättre än ett.

Mvh Daniel

5 gillningar

Det där med att jobba och tjäna så mycket är väl inget man kan göra längre…? Var ju under en begränsad tid under pandemin man fick tjäna obegränsat utöver CSN, men det är väl borta nu läste jag, eller?

Funderar själv på plugga IT. Men funderar på om man skall gå HS/Univ eller YH-vägen. Det måste väl, tänker man, skilja i slutändan på en YH-utb och en på Univ-nivå…?

Fribeloppet var borttaget under 2020 och 2021. Pluggar du heltid finns nu ett fribelopp upp till 93500kr / 6 mån, eller 15500 kr brutto / månad.

Jag var lite på säkra sidan så tog faktiskt endast 15 av 20 veckor, då min inkomst skulle vara ca 17-18k i snitt.

Finns det inga karriärmöjligheter i något av företagen du jobbat tidigare. Skiftledare, säljare, utbildare etc?

Absolut. Det är ett bra tips. Jag tänker att mitt första steg innan jag gör något mer drastiskt är att prata med arbetsgivaren om eventuell vidareutbildning eller annat uppdrag, för det finns, inte många men möjligheten finns.

Något man bör tänka på då? Eller bara trycka på att jag vill utvecklas och gå framåt?

Och angående studier, där är jag kluven. Men brandskydd lät intressant och lagom. Jag står i valet mellan yrkesutbildning eller universitetet med komplement från komvux eller basår.

Jag har väl rätt att ta tjänstledigt pga studier? Men då är det 100%? Annars hade jag en plan att ta tjänstledigt för att plugga och jobba extra på mitt nuvarande jobb, men detta kanske bara fungerar beroende på arbetsgivaren.

Känns som jag behöver ha ett samtal med arbetsgivaren som ett första steg och sedan kolla upp utbildningar.

1 gillning

Det låter väldigt bra. Skulle förmodligen behöva söka ett annat extrajobb för att få det att gå ihop med studier. Jag har lite att fundera på!

Detta är en bra fråga. Skulle även kunna tänka mig IT men gör man bort sig att gå yrkesutbildning? 2 år känns bättre än 3 för min del!

För mig känns det även viktigt att väljer jag en utbildning så ska det helst vara brist och stor efterfrågan inom den sektorn. Där kanske det är bra att höra av sig till en studievägledare innan man väljer något?

Sedan känns det väldigt viktigt för mig att behålla min anställning så länge som möjligt utifall att något skiter sig. Så tjänstledigt är väl ett absolut måste, vilket jag har rätt till enligt lag?

https://lnu.se/program/webbprogrammerare/distans-ht/2021/

Finns denna tvååriga universitetsutbildning på distans. Är troligen extremt enkelt att kombinera med extrajobb och fritid.

Ett plus här är att du om du vill kan plugga ett år extra (valfria ämnen av intresse) och ta ut en kandidatexamen. Det dörren är stängd för yh.

Skulle jag plugga om skulle jag troligen gå denna väg. Kan inte komma på en mer streamlinead, flexibel och framtidsinriktat utbildning.

Är atm halvvägs igenom en 3-årig systemvetenskapsutbildning vilken har liknande, men inte lika flexibelt, upplägg.

Om du har varit anställd i över 6 månader har du rätt till tjänsteledigt.

Det som däremot kan vara bra är att diskutera med arbetsgivaren då de har rätt att skjuta på kursstarten med upp till 6 månader.

Mer info,

Du har rätt att ta tjänsteledigt utifrån studietakt så det går att läsa 50% och jobba 50%

Yrkesprognos från arbetsförmedlingen nedan,
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/yrken-och-framtid/hitta-yrkesprognoser/yrkesomraden

Annars är det också stora behov av arbetskraft inom mer praktiska yrken så som Svetsare, CNC-tekniker osv.

Men jag skulle fortfarande rekommendera att du satsar på något som du är intresserad av istället för vad som låter bra.