Hej,
Ska försöka att inte göra inlägget så långt.
Har sedan jag tog studenten för 10 år sedan valt den ”lätta” vägen. Tagit lätta jobb, jobbat lite, valt arbetslöshet, första åren är detta okej.
Men detta har fortgått fram till idag då jag fyller 30 år. Det har varit butiksjobb, kundtjänst, lager, stöd, takjobb osv.
Det jag känner nu är jag vill känna mig mer fri, hitta ett jobb där jag kan vara länge.
Just nu harvar jag på i ett lager och gjort det i två år.
Det börjar bli tråkigt och ger väldigt lite, lönetrappan är i princip klar redan efter 2 år, att då fortsätta 10 år till på ett jobb där lönen i princip är oförändrad är inte motiverande.
För mig är pengar inte allt, däremot tid och frihet. Anledningen till att jag vill ha mer i lön är att jag ska ha råd att vara ledig mer och leva livet.
Så hur ska jag gå vidare? Har ni några bra tips? Universitetet känns lockande men samtidigt 3-4 år som fattig student känns länge. Där kommer min bekvämlighet fram.
Tror även jag behöver plugga upp nåt enstaka ämne på komvux. Så det är en plan, plugga ett halvår komvux, sedan söka universitet.
Har dålig koncentrationsförmåga och blir lätt uttråkad vilket inte underlättar vid studier.
Jag har inga speciella inriktningar vad jag vill göra. Mer än att jag vill hitta ett relativt varierande och roligt jobb där det finns bra utrymme att utveckla lönen.
Ett annat alternativ jag funderar på är att hitta någon yrkesutbildning eller utbildning inom branschen jag jobbar, typ inköpare eller liknande inom lager, då krävs kanske 1-2 år plugg max.
Någon som varit i min sits som tagit tag i livet i senare skede och lyckats? Har ni några tips?
Känner mig lite vilsen just nu, man ser folk här på forumet med löner på 30-50k efter skatt och tänker, shit är detta verklighet eller en dröm?
När jag ser en hög lön tänker jag inte pengar, utan frihet och möjlighet att vara ledig mer.
Lön på lager är inget att hurra för, tack vare stor risk och smarta investeringar på börsen har jag lyckats få ihop rätt bra sparande. Men nu vill jag jobba lite mer på min karriär för att känna mer frihet!