Inkomst Fiverr, frilanstjänster

Jag undrar om det finns några andra här som har erfarenhet när det gäller försäljning av tjänster på frilansplattformer som exempelvis fiverr?

Som jag har förstått det måste jag vara egenanställd eller starta egen firma då det är inkomst av näringsverksamhet.

Hur ska jag fakturera/bokföra om det saknas information om köparens ev företagsnamn, org nummer m.m? Jag kan inte med säkerhet avgöra om det är en privatperson eller företag som köper tjänsten. Köparen befinna sig i Sverige, i EU eller utanför EU.

Bör jag istället då fakturera mot själva plattformen Fiverr?

2 gillningar

Min enda erfarenhet är när jag beställde en programmeringstjänst från en kille i Turkiet. Han hade bra recensioner, men uppdraget visade sig för tidskrävande så han bad att få avbryta jobbet och jag fick tillbaka pengarna jag betalat Fiverr. De genomför tydligen bara transaktioner vid fullgjort och godkänt utförande. Skulle tro att man fakturerar Fiverr.

Inget klockrent svar på dina frågor; detta var min enda erfarenhet.

2 gillningar

Jag tyckte din fråga var intressant, så jag ställde den till en AI-robot, vilket du också kan göra.

Sammanfattningsvis finns det en hel del att tänka på. Ofta kan det vara bra att kontakta Skatteverket för att få hjälp.

Jag föreslår att du börjar med att ställa din fråga till en AI-robot. Idag får man väldigt mycket information på det sättet.

1 gillning

När jag köpt tjänster via Upwork så kommer fakturan från just Upwork. Gissar att det är samma sak på fiverr. De förmedlar tjänsten och tar en andel av fakturerad tid. De står också som en garant för levererat jobb.

1 gillning