Inkomstpension, PPM och tjänstepension

Hej
Jag undrar om man kan räkna ut sin totala framtida pension med er “ränta-på-ränta-kalkylator”? Om jag gör om årsinsättningarna till månadsinsättning och räknar fram förväntad ränta, antal år kvar till pension och väljer 30% skatt + fondavdrag. Har jag då en rättvis bild av min pension?

Gå in på minpension.se och lägg in dina uppgifter. Betydligt enklare än att göra en uträkning själv.

Har du några få år kvar till pension kommer det att stämma hyfsat bra. Ju längre tid du har kvar tills pension, desto större blir felmarginalen.

minPension använder sig av real värdeutveckling som tar hänsyn till inflation och andra parametrar. Därför anser dom att man skall använda standardvärdet(2,1%) på värdeutvecklingen som motsvarar ett nominellt värde på 5,9%. Jag har 13% värdeutveckling på årsbasis sen start i både min ppm och tjänstepension. Hur får man fram real värdeutveckling med utgångspunkt från nominellt värde? Nån som har en formel eller nåt annat verktyg för att räkna fram detta?

Kommer ihåg att det fanns en “ppm-kalkylator” på webben för några år sedan där man kunde lägga in förväntad inflation.

Tack på förhand…