Internrevisor som yrkesroll

Hej,
Jag är nyfiken på vad en intern revisors roll i ett företag.
Någon som har erfarenhet av interna revisorer? Antingen i egenskap av själva rollen eller att ni jobbat/jobbar på ett företag med interna revisorer.

Tacksam för lite input :slight_smile:

1 gillning

Jag är internrevisor i företaget jag har som kund. Har varit det när jag enkom hade en roll som extern rådgivare/hjälp vid behov men har fortsatt med det även sen jag för knappt två år sedan tog en tf kvalitetschefsroll.

Det företaget är certifierat enligt en branschstandard som kräver att vi har internrevision minst varje kvartal, och vi har byggt upp det mot standarden. Så vi går igenom kraven och dokumenterar vårt arbetsförfarande som säkerställer kravet. Gör det med ledningsgruppen i nuläget då vi är en liten organisation. Vid behov tar vi in andra i företaget som kan behöva vara med.
Och då jag nu sitter i LG, och detsamma är sant för VDn som är den andra internrevisorn på företaget, tar vi in en extern part att agera revisor på kapitlet som handlar om ledning.

Vad är det du eg är nyfiken på?

Tillägg:
Vi MÅSTE alltså göra internrevisioner, för att hålla kvar vår certifieringsstandard, men jag jobbar aldrig ‘bara för att’, utan säkrar att vi som företag får glädje och nytta av ‘det där vi måste göra’ också. Så det ger förståelse internt, jag har liksom passat på att utbilda ledningsgruppen, så deras förståelse för verksamheten och kraven vi arbetar enligt, och samtidigt så jobbar vi med både avvikelser (som är ‘ett måste’) och förbättringspunkter (mitt påfund) så att jag i samtalen som uppstår kan plocka på mig idéer som kan leda till förbättrade processer, dokument etc. Så har jag allt dokumenterat.

3 gillningar

Jag har internrevisorer. De har ingen koppling till finansiell revision utan fokuserar på processefterlevnad och operationell kontroll.

4 gillningar

Jobbar på en myndighet med internrevisorer. De verkar ha en spännande roll och bra löneläge också.

1 gillning

Tack för svar!
Är det en intressant/rolig roll? Vad har du läst/pluggat för att bli det?

Ok, tack! Vilken bransch/sektor?

Det är bara en liten del av det jag gör. Men så är jag ju en person som inte vill göra ’en enda sak på heltid’, det hade gjort mig knäpp. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag har suttit med på många audits, internt som externt, genom åren, i läkemedelsbranschen och livsmedelsbranschen, och oxå genomfört ett antal på olika vis.

Men sen jag började göra dessa lite officiella internrevisionerna så gick jag en 2-dagars kurs hos en utbildnings/konsultfirma som jobbar mot livsmedelsbranschen så jag ’har på pappret’ något att visa externa revisorer när de inspekterar oss.

2 gillningar

Detaljhandel, internationell koncern.

1 gillning

Ah, jag förstår. Jobbar själv inom djurhälsovården, så inte så långt ifrån livsmedels- och läkemedelsbranschen.
Jag hade gärna kombinerar nuvarande yrke med ytterligare en kompetens. Att få sätta sig in i och utveckla ett företag, verkar spännande. Det företag jag jobbar för nu är dock för litet för internrevisioner.
Har du något tips på hur man börjar med detta?