Jag försöker bredda lite vilka skillnader jag ser mellan redovisningskonsulter och revisorer. Det är dock en subjektiv bild och inte heltäckande alls men iaf mitt perspektiv på likheter och skillnader. Dessa varierar dock enormt mellan olika konsulter och revisorer. I stora drag ser jag dock följande grunder för de olika rollerna.
Redovisningskonsulter ansvarar som jag skrev tidigare för själva bokföringsjobbet. Fokus ligger på alla små moment i bokföringen såsom att göra verifikat, hantera alla bokföringshändelser i ett bolag, hantera löner, deklarera sociala avgifter, deklarera moms, upprätta årsredovisningar och deklarationer för båda bolag och privatpersoner. Rollen blir väldigt hands on, du jobbar nära själva företagaren och ansvarar för att upprätta rapporter, analyser och förslag till förbättringar inom verksamheten. De ansvarar för att bokföringen stämmer överens med verkligheten och ska löpande stämma av så att detta förhållande faktiskt gäller. Exempelvis att den mängd pengar du har på ditt företagskonto är samma belopp som står i din bokföring. Här har man alltid en målbild på en differens om 0kr - allt ska stämma på öret med andra ord.
Majoriteten av de konsulter jag träffat skapar sina rapporter i form av att skriva ut en resultat och balansräkning från sitt redovisningssystem och lämnar över detta. Då majoriteten av företagare inte kan läsa sin egen resultat och balansräkning och förstå siffrorna är det ofta lite som att ge en kokbok till en analfabet och be om att de ska följa recepten för att börja laga godare mat. Det är helt enkelt inte ett speciellt effektivt sätt att presentera siffror för företagare. Detta är en väldigt hård och relativt snäv bild men majoriteten av småföretagare är inte intresserade av sina siffror - de är intresserade av kärntjänsterna av sin verksamhet, med rätta. Här finns stor potential för förbättringar och ökat kundvärde, något det även jobbas mycket med.
Som helhet jobbar redovisningskonsulter dagligen (läs månads/kvartalsvis) med företagarna och hanterar alla de löpande moment som innefattas av bokföringen. De är tätt kopplade mot Bokföringslagen, Årsredovisningslagen och diverse skatteregler i huvudsak.
Som revisor har du en helt annan roll och helt andra ansvarsområden. Som revisor är ditt huvudsakliga jobb att säkerställa att “årsredovisningen är korrekt utan väsentliga fel”. Vad det är varierar från kund till kund men en revisor är oftast bara inblandade en gång per år för mindre kunder och kanske 2-3 gånger per år i form av granskningar av olika rapporter för större bolag. De hamnar därmed längre ifrån kunden och hanterar fullt naturligt bara större frågor. Som redovisningskonsult kan du exempelvis rätta till att du lagt en reparationskostnad på en bil på konto 5611 - Drivmedel för personbilar till att flytta den till ett mer korrekt konto på 5613 - Reparation och underhåll av personbilar. Som revisor är detta helt irrelevant då båda dessa kostnader normalt sett hamnar på samma rad i en årsredovisning och att du som extern intressent av årsredovisningen därmed skiter i vilket bokföringskonto det är bokat på. Som företagare kan det dock vara av intresse för att kunna se över vad man lägger pengar på, då finns ett syfte att flytta bokföringen så den blir mer korrekt.
Man jobbar som revisor alltså mer mot de externa intressenterna i att säkerställa att inga väsentliga fel finns. Vad ett väsentligt fel är räknas på lite olika sätt men byråerna utgår ofta från en procentsats på omsättning, balansomslutning, vinst eller andra bastal för att få fram vad som ska räknas som väsentligt. Om vi antar att ett bolag omsätter 10 Mkr och vi tänker oss att man som revisor efter att bedömt risker säger att 3 procent av omsättningen kan vi ha som fel utan att detta är väsentligt innebär det att fel understigande 300tkr inte måste rättas av deras kund. Detta är förenklat och det finns ytterligare undernivåer som man beräknar och vad som är ett väsentligt fel är olika stora beroende på vilken risk man ser på kunden och olika delar av redovisningen. Man kan tycka att risken för fel är stor rörande intäkter, då granskas detta extra noga. Samtidigt bedömer man att leverantörsskulderna har en låg risk för fel och då räcker ofta en analys och lite stickprov för att säkerställa att det med all sannolikhet är korrekt rakt igenom.
En vanlig bild är att efter att en revisor granskat en årsredovisning / bokföring för ett år så finns inga fel alls i böckerna. Detta stämmer inte alls - det ska dock inte finnas väsentliga fel. Regelboken säger då att ett väsentligt fel ska vara ett fel så stort att du som extern läsare hade ändrat din bild av bolaget om detta inte hade rättats. Om omsättningen visats som 10Msek före revisionen men att man vid revision märker att man faktiskt bara haft en omsättning på 5Mkr kommer detta krävas att rättas. Skiljer det 5tkr mellan redovisning och vad det borde vara släpper man det. Ett fel har påträffats men om du vill köpa bolaget spelar en skillnad i omsättning mellan 9,95 Mkr eller 10 Mkr mindre roll.
Revisorer jobbar därmed väldigt mycket större - fokus ligger på de ställen i bokföringen som man tror har störst risk för fel. Ofta intäkter och de kostnader som är svåra att hantera rent redovisningsmässigt. Kan vara värdering av pågående arbeten, värdering av fastigheter, värdering av pensionsavsättningar eller liknande som är lite stökiga. Därmed blir dessa “svårare frågor” ofta områden där revisorer får extra träning då man helt enkelt tittar mer på detta och oftare. Även formella krav för vad som ska finnas i årsredovisningar brukar revisorerna bli vassare på då det är deras jobb att kontrollera att dessa är korrekta medan konsulterna blir bättre på hantverket att faktiskt skapa årsredovisningarna.
En fördom jag har om revisorer som enbart jobbat med större bolag är att de i många fall inte har en jävla aning om hur redovisningen funkar på detaljnivå. De har inte riktigt greppat grunderna i hantverket men kan vara otroligt duktiga på de svårare momenten i värdering av tillgångar, skulder och vad som ska vara med enligt diverse regler. Motsatsen går att säga om konsulterna som greppar grunderna bra men inte kan de svårare frågorna. Man blir bra på det man gör helt enkelt.
Det här skiljer enormt mellan olika individer såklart, jag har jobbat med redovisningskonsulter som är briljanta i sitt sätt att sköta det löpande, som lämnar superbra analyser som är av nytta till kunder och som är bättre pålästa än många revisorer även på skatter, innehåll och annat. På samma sätt finns motsatserna…
Jag hoppas att detta förklarar lite djupare vilka skillnader jag ser mellan dessa två yrkesgrupper. Majoriteten av människorna som köper dessa tjänster vet inte skillnaden själva. Dyker det upp frågor så ska jag försöka besvara dessa efter bästa förmåga.