Någon som jobbar som redovisningskonsult? | skillnaden på revisor och Redovisningskonsult

Hej!

Är det någon här som jobbar som redovisningskonsult?
I så fall, vad tycker ni om det?
Och är det någon som driver egen firma som redovisningskonsult?

Om man är intresserad av ekonomi så känns det som ett bra jobb.

Och en sak till som jag funderar på, kan man jobba både som redovisningskonsult och revisor?

Är intresserad av att gå en YH-utbildning inom detta.

Mvh

Det går sannolikt inte att jobba både som konsult och revisor. För ett antal år sedan tvingades de stora revisionsfirmorna att dela upp sin verksamhet eftersom det av lagstiftaren (EU?) ansågs föreligga jäv när revisorer skulle granska t.ex. olika skattemässiga upplägg som de själva varit med om att skapa.

Redovisning är det område inom ekonomi där det är lättast att få jobb. Samtidigt är det ett ganska “instrumentellt” område. Många områden inom ekonomi har koppling till verksamhetsstyrning, strategisk planering och sådana saker. Att hantera redovisningen är mer som att jobba i maskinrummet på en stor båt. Det kan säkert vara reko om du har läggningen för det men många skulle nog föredra att jobba på kommandobryggan.

6 gillningar

Hej, jag har jobbat hos en av storbyråerna som revisor. Hade en del arbete även med löpande bokföring som upplärning under den tid som byrån hade både bokföringstjänster och revisionstjänster.

Det är precis som JesseX skriver att byråerna gått ifrån detta - det är dock inte omöjligt att särskilja detta. Min take på det är att lönsamheten ansågs vara för liten för att det affärsbenet skulle vara värt att hålla kvar. Detta då fokus skiftas till större och större bolag från mindre ägarledda bolag. Hos noterade bolag får du inte erbjuda båda dessa tjänster, för mindre ägarledda går det dock fortfarande och Grant Thornton är en av byråerna som jobbar med både och fortsatt.