Någon som jobbar som redovisningskonsult? | skillnaden på revisor och Redovisningskonsult

När det gäller att jobba som controller, kan det vara en fördel att ha jobbat på golvet(ex metallare, kassör undersköterska, mm ) i den bransch som du jobbar som controller i. Utöver ha en ekonomisk utbildning som controller kan det också vara en fördel att ha enklare icke-ekonomisk utbildning som är grunden för den branschen Du verkar i (ex läst teknik om du jobbar på ett ingenjörs-tät företag). Detta eftersom controller kommer Du ännu närmre verksamheten som Du ska granska, prognosticera och analysera. Dvs verksamhetsförståelse är oftast grunden till att göra ett bra controller-jobb. Behövs inte samma verksamhetsförståelse för att var Redovsinings-konsult el revisor

4 gillningar

En väldigt sund kommentar. Grunden är alltid att förstå verksamheten, annars kommer siffrorna fortsätta vara bara siffror. Det går dock att med nyfiken, tid på golvet och med genuint intresse lära sig förstå detta utan att jobba med den en sekund. Men att förstå verksamheten är nyckeln.

Som redovisningskonsult ser jag dock exakt samma nytta att förstå verksamheten. Framför allt om du jobbar med mindre ägarledda bolag. Då kan man påverka verksamheten positivt på samma sätt som en controller inom ett större bolag. :blush:

3 gillningar

Jag håller med om.

Jag tycker själv att grundkunskap är viktig. Jag använder de fortfarande dagligen vid bedömning.

Jag skulle lära mig om att marknadsföra mig. Ekonomer/controller brukar jobba hård och ansvarsfulla men inte bra på marknadsföring då vi brukar vara introverta.

Jag skulle plugga hård och få så höga betyg som möjligt.

Sedan skulle jag praktisera/jobba deltid med revision samtidigt med utbildningen om jag hade tid. Man lär sig att se brister och risker när man jobbar med revision. Man kan minst snabbt lära sig alla/många bitar inom redovisning.

Jag skulle söka jobb på stora organisationer eller företag. Det är också roligt att starta eget direkt.

Sedan är det mycket bra att visa hög tillgänglighet och engagemang.

2 gillningar

@rocky_bear @MsExcel @Robinjoh

Tusen tack för era kloka ord!
Jag gillar att lära mig nya saker och är ganska bra på att ställa frågor, så jag ska nog kunna lära mig en del om verksamheten.
Men att marknadsföra mig är något som jag måste bli bättre på.
Anser ni att LinkedIn är en bra marknadsföringskanal? Jag kommer från byggbranschen och där används LinkedIn inte i någon större utsträckning. Så jag har precis skaffat en och tar gärna emot alla tips.

1 gillning

LinkedIn funkar som Du nämner rätt så dåligt för marknadsföring av ekonomi-tjänster i bygg-branschen. Min erfarenhet är att det är mun-mot-mun-metoden som funkar bäst. Eller att gå som underkonsult till de kända konsultbolagen ex poolia, meritmind för att bygga upp ett gott renomme samt kundnätverk

1 gillning

Jag skulle råda dig att ordna med utbildning först, ordna med ett jobb och lär dig yrket. Det du kommer sälja är kunskap, erfarenhet och förtroende. Detta marknadsför du lättast genom andra är min erfarenhet. Genom att bli duktig på det du gör kommer du skapa dig ett gott rykte och därefter blir säljandet lättare. Men börja i rätt ände, skapa kunskapen att sälja först :blush:

Generellt sprids enligt min erfarenhet denna typ av tjänst ofta genom rekommendationer. Se sedan till att ta hand om dina kunder väl så kommer dom ta hand om dig :blush:

Men tips att lämna bra service är:

• Håll deadlines
  • Ställ krav på dina kunder - om de inte levererar till dig så kan du inte leverera till dom.
  • Var noggrann
  • Försök se över helhetsbilden för företagaren, lär dig bolaget, men även personen bakom.
  • Förklara deras verksamhet med siffror och få dom att förstå hur deras vardag skapar siffrorna. Framför allt om det är bolag med svag lönsamhet, där finns alltid förbättringar att göra.
2 gillningar

Jag ska söka in till redovisningsekonom, får hoppas jag blir antagen :+1:t2:

3 gillningar

@Anonym

Ett tips är att inför urvalsproven plugga på som inför ett högskoleprov då det var mycket såna uppgifter på proven.
Jag använde denna sidan: Interaktiva Högskoleprov | allarätt.nu

Lycka till!:slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej,

Hur tycker du utbildningen är såhär långt och vilket lärosäte tillhör du?

Har precis blivit antagen till yh-utbildning som redovisningsekonom och har ett par andra utbildningar till att välja på, kluvet.

Att revisorer som granskar stora noterade bolag inte är bra på skattedeklarationer eller 3:12 regler eller hur man bokför förmånsvärde på personbilar är ju inte konstigare än att om man jobbar i sportaffär så kanske man är bättre på löparskor än skridskor tex för att ta ett korkat exempel. Man är bra på olika saker och det går inte att vara vass på alla regler och på alla saker. Är du partner och har jobbat +20 år på en stor byrå och jobbar med noterade bolag skulle jag säga att det absolut viktigaste är att kunna ta ett styrelserum och skapa förtroende för kunden. Man har experter som kan alla IFRS frågor inom redovisning, alla skattefrågor osv, som kan IT, intern kontroll, värderingar av bolag osv men det är inte så många som kan ta de tyngre styrelserummen och rapportera vad bolaget gör bra och mindre bra på ett övertygande sätt.

@Hannah21

Hej!
Min utbildning är på Företagsekonomiska Institutet.
Jag tycker att utbildningen är bra. Upplägget med distansstudier passar mig utmärkt. Det är mycket frihet under ansvar och jag kan lägga upp min tid som jag vill.
Lärarna är från branschen så de delar med sig mycket av hur det är i verkligheten också, inte bara hur det står i läroboken.

2 gillningar

@Robban89 Hur tycker du att utbildningen har varit så här ett drygt år in i den? Lärorik, värt tiden som du lägger ner?

Jag har själv börjat den nu i höst, på FEI, och just avslutat första kursen i bokföring, den var kunskapsintensiv och med bra upplägg så hoppas att det fortsätter i samma takt.

@Hannah21 Vad valde du?

1 gillning

@finfint

Hej!
Trevligt med en skolkamrat!

Vad tyckte du om första kursen?
Den föreläsaren som ni har i bokföring, bokslut och årsredovisning tycker jag är riktigt bra. Hans kurser ger väldigt mycket, men de är ganska intensiva som sagt.

Men lönekursen var nog den av kurserna första året som krävde mest tyckte jag. Jag tror dock att den är lite omgjord till i år efter feedback från vår klass. Om de lyssnade på oss så är en gruppuppgift som tog alldeles för mycket tid utan att ge speciellt mycket borttagen. Så förhoppningsvis får ni mer tid till att läsa teori och jobba i ett löneprogram.

Har du lyckats att få en LIA1-plats?

Deltar du digitalt eller på plats i Stockholm?

Ett tips är att hitta en bra grupp att jobba med när det blir grupparbeten.

Jag har lärt mig massor och tycker definitivt att utbildningen är värd den tid som jag har lagt ner.
Jag har faktiskt lyckats att få jobb som redovisningskonsult. Så fr.o.m måndag så jobbar jag de dagar som vi inte har skolarbete. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag har gått samma utbildning och är mycket nöjd. Har bättre jobb och lön än vänner i min ålder som gått kandidatprogram i företagsekonomi.

Kul att du fått jobb redan!

3 gillningar