Resa till ekonom

Hej på er!

Skulle vilja höra lite resor ni haft inom ekonomi.
Tog examen 2024 och är nu inne på första året på en big4 revisionsbyrå.
Känner lite hela tiden att jag inte kan så mycket om redovisning (vilket eg är förståeligt då jag nyss kommit ut och ska börja jobba), men skulle vilja höra hur era ekonom resor sett ut samt löneökning.

Ni som vart revisorer, ger det en bra grund till att efter något år kunna gå över i en ekonom roll / controller roll? Jag känner lite nu att även om jag kanske lär mig grunderna som revisor i redovisning så vet man ju inte alls hur det är att sitta på andra sidan, därför känns det svårt att hoppa in i en ekonom roll för man vet ju eg inte hur arbetet går till, eller?
Hur ser era erfarenheter kring det ut?
Gick in med 30tkr som audit associate och hade velat efter något år ta en ekonom roll av något slag och även samtidigt kunna öka lönen.

Så hit me up med hur era resor sett ut, tips på vägen, hur det är att gå från revisor till typ controller osv, vill höra allt!

Tack på förhand
/Elias

Kul och välkommen till revisionsvärlden.

Jag har arbetat på big4 sen examen för lite mer än 10 år sedan, auktoriserad sen ca 5 år och fortsatt kvar i branschen. Ska försöka svara lite på dina frågor samt lägga till lite saker som fått mig att vara kvar.

Mycket av livet på big4 bygger på att visa framfötter och på målsamtal våga säga vad man vill. Har man då en bra gruppchef så kommer du få stöttning. Du är aldrig ensam i ditt karriärbyggande i denna bransch.

Redovisning:
Det kommer lossna, be om att få granska poster som är redovisningstunga: uppskjutna skatter/inkomstskatter, överavskrivningar, granskning av bokslutsbokningar mm.
Var med i processgenomgångar med bolagen - ofta går man där igenom hur redovisningshanteringen är uppbyggd.

Gör tvåårsprovet. Där tvingas du plugga redovisning, revisionsteori och andra bra områden. Mycket lärorikt och väldigt likt det faktiska provet (dock såklart mindre omfattning).

Andra vägar
Controller är ett otroligt brett begrepp. Finns finansiella controllers som arbetar mycket mer redovisningstekniskt - bokslut, konsolidering mm. Sen finns det business controllers som arbetar mer mot analys, prognoser mm.
Självklart kommer du vara attraktiv för båda dessa rollerna men det gäller att lära sig och prestera mot kund för att bli aktuell. För varje kundkontakt är en möjlighet att träffa en potentiell arbetsgivare. Du kommer också se/träffa många kunder där du aldrig hade velat jobba. Så bygg en liten önskelista på vad du vill göra/hur du vill ha det.

Ersättning
Min grundlön har sen jag startade mer än fördubblas och jag är bonusberättigad utöver detta. Många av de som startade i samma kull som jag arbetar idag som redovisningschefer, controllers tjänar mindre än mig nu. Men det är en lön som också kräver mycket jobb i perioder. Löneutväxlingen kommer som en ketchupeffekt när du blir mer senior.

Bästa tiden att byta hade jag sagt är vid ca 3 år eller efter 5<.
Efter tre år kan du få bra betalt som controller någonstans och vara eftertraktad.
Efter fem år ekonomiansvarig upp till cfo beroende på bolag.

Tips
Hitta ett kul gäng på jobbet - vi hade en supertight grupp som gjorde övertiden värd.

Var inte värst. Det kommer finnas de som visar framfötterna genom att göra mest övertidstimmar. Dessa slutar ofta efter 1-2 år i panik. Hitta en bra gräns mellan att arbeta för att lära dig och ha fritid.

Hitta en bra påskrivande revisor att arbeta under. En bra påskrivande revisor är någon som är närvarande och lär ut under processen, samt utmanar dig.

Samt berätta för din chef vad du vill, så kommer du få hjälp.

Lycka till!

7 gillningar