Hej jag undrar om inte Jan kan göra en intervju med Savr om deras plattform, undrar även varför man läser så lite om den plattformen här på forumet jämfört med Avanza och Nordnet? Är det fondutbudet som är orsaken?
Fungerar deras rabatt egentligen? Jag får insättningar lite då och då, tror det är varje kvartal men för att rabatten då ska fungera måste jag ju återinvestera insättningarna i resp fond för att uppnå den lägre rabatten?
Exempel: Om rabatten på fond A, b och c är 0.10% mot andra nätmäklare och jag får 10kr insatt på kontot varje kvartal ser jag hellre att man får 0.10% mer fondandelar i fonderna man har för varje 100kr du investerar än att få en insättning att köpa fondandelar för.
Som det är nu och man inte gör nåt så kommer väl tex spiltan global utvecklas och kosta lika mkt oavsett om du har den på Savr, avanza eller Nordnet!
För att få “ränta på ränta” på fondrabatten måste man köpa nya fondandelar. Savr borde kunna ta fram en funktion för att autoinvestera pengar som ligger på kontot, när det överstiger minsta insättning.
En fråga jag skulle vilja få svar på är varför de begränsar åtkomsten till indexfonder. Att inte ha tillgång till Handelsbanken hållbar energi för att Handelsbanken vägrar ha sina fonder hos dom är en sak men när knappt några svenska indexfonder på tex länsförsäkringar eller andra svenska storfonder finns där men andra fonder från länsförsäkringar finns blir man lite frågvis.
Jag tror att du skulle förlora pengar på att köpa den fonden via SAVR eftersom de tar en platt avgift på 0,09% (?) och de kan sannolikt inte ge så stor rabatt så att det blir lönsamt för dig. Deras affärsidé är ju egentligen att sälja dyra fonder till ett billigare pris.
Jag är osäker på det. Jag vill ha många fonder. Som det är nu måste jag ha många på flera olika ställen, det är svårare att få överblick då. Även om det skulle “kosta” mer i pengar att ha fler fonder på lågprissavR så skulle det vara värt för bekvämlighetens skull.