Intervjuar en av grundarna till PLUS-fonderna i nästa vecka | Vilka frågor ska vi ställa?

Plus fonder får kunkurrens om sin teknik fond. Fast detta verkar vara en global teknikindex så ändå olika.

Tack för dina frågor. För att fondandelsägarna hypotetiskt ska lida skada från aktieutlåning är en förutsättning att Danske Bank är oförmöget att uppfylla sina kontraktuella åtaganden.

Om så skulle vara fallet kommer fonderna att ta över säkerheterna och använda likviden från försäljning av dessa värdepapper för att köpa tillbaka de utlånade värdepapperna.

Säkerhetsmassan består av aktier i minst 10 bolag på OMX 30 eller OMX Nordic 40 där inget bolag får utgöra mer än 10 procent. Bankaktier får inte ingå som del av säkerheterna. Värdet på säkerheten ska uppgå till minst 105 procent av värdet på de lånade aktierna. Värdet stäms av dagligen. Fonderna har rätt att kräva ytterligare säkerheter intradag om så skulle behövas. Som högst är aktier motsvarande 20 procent av fondernas värde utlånade, men i normalfallet uppgår den andelen till 5-15 procent.

4 gillningar

Tack för din fråga. Motpartsrisken ligger helt och hållet mot Danske Bank, det är de som lånar aktierna av fonderna och är skyldiga att leverera aktier tillbaka till fonderna; således ingen motpartsrisk mot någon annan aktör i marknaden.

6 gillningar

En fråga, ber om ursäkt om den har avhandlas redan. Jag undrar vad som gör att Fastighetsfonden kostar 0.2% och de andra nya indexfonderna kostar 0.4%?

Index som index, sätt det på autopilot. Eller var går mitt tänkande sönder?

1 gillning

Med risk för att jag ljuger. Men jag har för mig att han i intervjun sa att fastigheter redan har ett index, medan teknik och hälsa inte har det. Dvs de behöver spendera tid att skapa ett nytt index. Gissar att detta är anledningen till högre avgiften?

2 gillningar

Fastighetsfonden lär ju inte ha mer än runt 30 innehav. Väldigt lite administration således

För att uppnå målet investerar fonden, enligt Nordnets råd, i (i) *statsobligationer emitterade av en eller flera medlemsstater i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och/eller (ii) aktier eller andra värdepapper med aktieliknande egenskaper emitterade av företag i utvecklade länder. Fonden överlåter det ekonomiska intresset i sådana aktier och får exponering mot indexets totala nettoavkastning genom en swaptransaktion.

Hur detta yttrar sig den dag skiten träffar fläkten tycker jag inte är helt lätt att bedöma.

2 gillningar

Du tänker givetvis helt rätt. Ända anledningen till att en indexfond har lite högre avgift är för att det saknas konkurrens.

Tack för bra svar återigen. Med andra ord måste Danske Bank kursa samt de nordiska storbolagen exklusive banker måste krascha hårdare än småbolagen. Känns som väldigt liten sannolikhet att detta händer och ifall det händer är nedsidan ändå liten eftersom utlåningen bara är 20% av aktierna och säkerheten kommer ha ett visst värde.

Smart upplägg att inte ha säkerhet i bank-aktier eftersom hela sektorn kommer troligen ha dykt rätt hårt om Danske Bank kursar. :wink:

Jag tolkade det inte som konkurrens utan att det helt enkelt kostar att ta fram ett nytt index om det inte finns sedan tidigare.

1 gillning

Även om(?) det inte kostar pengar att skapa ett index, så tar det nog definitivt tid. Och tiden fakturerar de fondens köpare. Ser inget konstigt i det.

Indexen görs ju av extern part - som i det här fallet bara har en kund, så det är klart att det belastar den enda kunden. Sedan är det ju också så att PLUS Fonder har outsourcat en hel del till FCG. Blir man större och gör det in-house finns det säkert utrymme att göra det billigare. Att köra indexfond är ju till stor del en volym-sport tänker jag.

Då passar jag på att plocka in lite data volym om LF Global indexnära. :+1:

Antal ägare hos Avanza
150 111 st
Förvaltat kapital
40 915 MSEK
Standardavvikelse
16,29%
Sharpekvot
0,89

1 gillning

När vi prissätter en fond utgår vi bland annat från den förväntade administrativa insatsen för fonden i fråga, hur stor fonden kan tänkas bli samt hur befintliga fonder i segmentet prissätts.

Vad gäller PLUS Fastigheter kommer den att innehålla relativt få och i huvudsak mycket likvida innehav vilket gör att den administrativa insatsen förväntas vara förhållandevis låg. För PLUS Hälsovård och PLUS Teknologi, vilka kommer att ha aktier i ungefär fem gånger så många bolag, kommer den administrativa insatsen att bli betydligt större.

Utöver att det i en fond med fler innehav blir fler köp/försäljningar av aktier i samband med inflöden/utflöden i fonden, blir det också fler så kallade ”corporate actions/transactions” i en fond med fler innehav. Dessa händelser inbegriper exempelvis utdelningar, splittar, nyemissioner, spin-offs och uppköp, vilka behöver administreras.

För oss är det viktigt att fonderna är konkurrenskraftiga avseende avgiften och att man som sparare får mycket för pengarna.

8 gillningar

Hej,

Skakar liv i denna tråden igen. @Emil_PLUSfonder

I takt med att era fonder växt till sig, finns det någon risk med att ni inte screenar bort bolag med låg likviditet när det blir stora in/utflöden från fonderna dagligen när det skakar till på börsen? Hur ser transaktionsavgifterna ut tex?

Angående likviditet

Erfarenheten baserad på de första 4,5 åren för PLUSfonderna är att sparande i indexfonderna förefaller vara långsiktigt. Dessutom sparar en mycket stor andel av andelsägarna månadsvis. Dessa två faktorer har så här långt gjort att fonderna haft förhållandevis få dagar med nettoutflöde, och att de dagar detta har inträffat har utflödet inte varit i någon större volym.

Beaktande av ovan, i kombination av att de illikvida innehaven i nästan samtliga fall utgör en liten andel av respektive fond, innebär att vi inte har för avsikt vikta ned bolag vars aktier har sämre likviditet.

Värt att också nämnas är att det finns en begränsning för hur stor fonden PLUS Mikrobolag kan vara utan att fonden skulle äga en alltför stor del av bolagen som ingår i indexet. Det är dock långt till att den fondvolymen nås.

Angående transaktionsavgifter

Som nämnts har vi så här långt inte sett några stora utflöden, våren 2020 inkluderad. De tre först lanserade fonderna PLUS Småbolag, PLUS Mikrobolag och PLUS Allabolag har nu nått en så pass stor volym att courtagekostnaden på årsbasis ska hålla sig inom några baspunkter, även med en ökad volatilitet.

När en nystartad fond växer snabbt kan courtagekostnaden dock få en materiell påverkan på avkastningen. Vårt bolag tog därför beslutet att helt subventionera de tre nya branschfondernas courtagekostnad under en period om ungefär 6-12 månader från respektive fonds start. Vi anser nämligen att andelsägarna inte ska belastas för att fonden är nystartad.

14 gillningar

Såg nyss detta väldigt givande avsnittet. Det bästa är ändå hur lycklig @janbolmeson är här i avsnittet. Man ser elden i ögonen!:joy::grin:

2 gillningar