Investera CSN-lånet

Hej!

Jag är återigen tillbaka med fler funderingar.

Jag har numera börjat spara en större summa i ett ISK konto på Avanza och vill därför öka spridningen mellan flera branscher.

Det är CSN-lånet som jag lagt undan och som just nu ligger på ca 200 000 kr som jag vill investera.

Summa varje månad: 10 000-20 000 kr, ingen aning.

Lång sparhorisont: längre än 5 år, jag kommer inte att behöva dessa pengar inom kort då jag har ett annat sparande.

Nuvarande aktier:

• Länsförsäkringar global index nära
  • Spiltan räntefond Sverige

Frågor:

• Ska jag lägga till en lång räntefond tex, AMF räntefond lång eller Captor iris bond A?
  • Bör jag lägga till en asien eller tillväxtmarknader?
  • Hur ska jag fördela pengarna? Jag tänker: 60% aktiefond och 20% lång räntefond + 10% kort räntefond och 10% asien/tillväxtmarknader?
  • Har ni tips på bra fonder förutom de få jag redan har?
  • Hur mycket bör jag spara varje månad? Jag vill investera ca 200 000 kr. Man ska helst inte lägga in en klumpsumma så då tänkte jag att 10 000-20 000 kr låter rimligt.
1 gillning

Låter bra generellt.

Jag hade skippat räntefonder helt eftersom du får en “return free risk”. Lägg antingen på på sparkonto med insättningsgaranti alternativt lägg in samma peng i guld. Personligen har jag gjort det senare.

Ang. allt på en gång eller inte så är det matematiskt rätt att lägga in på en gång, men känslomässigt att sprida ut. Finns d.v.d argument för bägge sidor.