Hej
Jag har precis börjat investera och spara med Lysa. Men jag vill också starta investera i aktier. Men vet inte hur och var kan jag köpa dem. Finns det nån podcast här, guide jag kan läsa eller annan literaturkällan? Ska jag göra den på min egen bankinternetsidan eller i Lysa, hur jag köper aktier osv
Testa sökfunktionen.
Annars är väl standardtipset att öppna ett konto på valfri nätbank (Avanza och Nordnet är populära pga vettiga gränssnitt), öppna ett ISK och för över en liten klick pengar att börja med.
Det beror på hur mycket du tänker investera. Om det bara är lite skulle jag säga att enklast är Aktieinvest där du enkelt kan köpa andelar av aktier för så lite som 100 kronor/aktie. Förmodligen ett dyrt sätt om man investerar mycket, jag har inte kollat upp det, men enkelt för en nybörjare.
Avanza erbjuder courtageklass Start för nya kunder vilket innebär 0 kr courtage på Stockholmsbörsen tills man kommit upp till 50 000 i kapital.
Så i början är det fritt fram att testa med småbelopp utan att det blir kostsamt.
Efter det ändras man till Mini med 0,25% courtage eller minst 1 kr. Fortfarande inga stora summor om man köper vid brytpunkten* för rörligt courtage.
Jag är en varm förespråkare för ”learning by doing”. Förmodligen till min egen nackdel, det hade lyst betydligt mindre rött just nu om jag inte haft massa konstiga aktieinnehav…
Men vill uppmana till varsamhet. Man lär sig lika mycket med några hundralappar som tusenlappar.
Lycka till! Aktiehandel kan vara ganska kul.
(*) Brytpunkten för fast/rörligt courtage kan man tro är vid 400 kr. Men eftersom courtaget avrundas vid handel i svenska värdepapper så kan man lägga order upp till 598 kr med 1 kr courtage vilket alltså blir under 0,17%. Ett litet snåltips! 
Avanza har även ganska omfattande och bra info om hur allt funkar i sin ”Avanza Akademin”.
Vilken bank har du?
Du kan inte köpa enskilda aktier på Lysa. Däremot äger du ju en massa aktier genom Lysa eftersom Lysa består av aktiefonder. För att justera risknivån på Lysa så lägger man till olika mycket räntefonder också.
Ska du köpa enskilda aktier så funkar Nordnet eller Avanza bra.
Nordnet har en aktieskola. Aktier eller fonder - vad ska du välja? | Aktier för nybörjare | Nordnets Aktieskola | Nordnet
Neeej, gör det int!
(Aktier vs aktiefonder)
Varför vill du (direkt)investera i aktier?
Tänkte att investera lite av pengar för att få lite mer erfarenhet, förstå hur detta fungerar och lära mer om investeringer. Tänkte inte köpa stora mängder.
swedbank:)))
Ja?
Det kan säker t o m Swedbank lösa. Även om fondutbudet och servicen i övrigt haltar.