Har gått i tankarna i att investera i Swedbank Robur Access Mix som är en 50/50 passiv aktiefond-räntefond där aktiedelen följer börsindexet Six Portfolio Return Index (SIXPRX) och räntedelen ska följa OM:s Totalindex (OMRXTOTAL), avgift 0,20%.
Om jag med mitt otränade öga jämför denna fond med Avanza Zero sedan Avanza Zero startades i juni 2006 så får jag fram följande siffror.
Avanza Zero avkastning: 243%
Swedbank Robur Access Mix: 617%
En meravkastning på 374% borde ju anses vara fantastiskt, speciellt då denna ligger på 4 i riskskalan jämfört med 6 för övriga renodlade sverigeaktiefonder.
Kan det vara en idé att köra 60% LF Global och 40% Swedbank Robur Access Mix för att minska risken något på ca 10års sikt?
Vad är era åsikter kring blandfonder? Rätt spontant så känns dom underskattade.
Blandfonder är ganska utskällda, främst för att de ofta har höga avgifter. Annars är det ju inte så stor skillnad mot fondrobotar om den ligger på den risknivå och tidshorisont man vill ha. Robur access mix har låg avgift så ur den synvinkeln är den ok. Men den har samma problem som Avanza Zero, alldeles för dålig diversifiering med bara de största svenska bolagen.
Swedbank Robur Access Mix är en grymt bra fond. Den har som enda nackdel att det bara är svenskt index. Riktigt bra pris och vettigt index.
Avanza Zero investerar bara i de 30 mest sålda bolagen på Stockholmsbörsen. Access Mix köper ett bredare index med ca 90 aktier, vilket ger bättre diversifiering.
Jag tycker inte att du ska kolla allt för mycket på själva avkastningen. Det räcker inte med 15 års historik för att avgöra vilken fond som de facto är bäst bara på avkastningen. Kolla på fundamentala egenskaper istället. Jag hade tolkat fonderna så här:
Båda köper Sverige-index
Access Mix har 50/50 aktier/räntor
Zero har urusel diversifiering
Slutsats: Vill jag investera 50/50 i svenska aktier/räntor är Access Mix bättre än Zero. Vill jag investera 100% i svenska aktier så är det inte någon av dessa fonder jag ska ha utan någon annan som köper fler bolag.
Som svar på din fråga så tycker jag det låter som en god idé att köpa Access Mix om du vill sänka risken på kortare sikt än 10 år.