Fondrobot eller helkund ”vanlig bank”

Har enfundering gällande att starta ett sparande i en fondrobot istället för en global indexfond som jag idag har hos min vanliga bank. Jag som har alla relationer ”sparande, bolån, försäkringar, pension, kreditkort etc” hos Swedbank eller någon som samarbetar med dom. Om jag skulle flytta allt mitt sparande till ex.Lysa hur påverkar detta mina rabatter på bolån, om det påverkar så kan ju effekten bli stor. Om vi säger att jag har bolån på 4,5milj och på grund av att jag flyttat sparandet missar jag 0,1% i rabatt. Det blir 4500:-/år, (2650:- efter skattereduktion) som min kostnad för boendet höjs med och då är det bara en förändring på 0,1%.

Hur tänker ni andra, är den positiva effekten större än ovanstående risk?

Hej och välkommen till forumet!

Hur hög är din bolåneränta idag? Om den är väldigt förmånlig och du tappar den förmånen kan det förstås kosta en del.

Och, hur starkt är ditt förhandlingsläge vad gäller bolånet? Skulle du lätt få lån hos vem som helst så är det ju mindre allvarligt ifall Swedbank vill försämra för dig.

1 gillning

Inte riktigt ett svar på frågan men om du väljer att stanna med investeringarna på Swedbank så har de några riktigt grymma fonder med låga avgifter:

• Swedbank Robur Access Global
  • Swedbank Robur Access Asien
  • Swedbank Robur Access Mix

Asien-fonden brukade vara det här forumets favorit för att nå tillväxtmarknader innan Avanza släppte sin billiga Avanza Emerging Markets. Mix-fonden är en bra mellanriskfond.

4 gillningar

Det är ett inlåsningsargument som ofta används av bankerna.

Banken ger dig inte erbjudandet för att vara snälla utan för att de har räknat ut att de tjänar mer i fondavgiften än rabatten de ger på bolånet. Annars hade de aldrig gett dig rabatten.

Vad skiljer i avgifter mellan fonderna och ungefär hur mycket sparande har du?

1 gillning

Om du vid varje villkorsändringsdag väljer marknadens faktiskt lägsta bolåneränta får du i 99% av fallen en bättre ränta än hos Swedbank med deras 0,1% rabatt.

Detsamma skulle man göra även med sparkonton. Man får nästan alltid bättre avkastning om man inte är bunden till en enda bank.

2 gillningar

Hej

Tack så mycket. Har 2,64% ränta idag. Har bra lön inga problem med stt få lån på någon bank.

Tremånadersräntan utan förhandling på och utan inlåsning är 2,59 på landshypotek. Varför välja en pissbank som Swedbank som ställer en massa orimliga krav?

Hej,

Har följande fördelning i min mellanriskhink Storebrand 25%

Swedbank robur access asien 5%

Swedbank robur access global 35%

Swedbank robur access sverige 10%

Swedbank robur räntefond kort 25%

Och i min passiva hink har jag 100% Swedbank robur access global

Har försökt att lägga mig under 0,4% i avgift på mitt sparanda.

Buffert har jag på ett 0% räntekonto i min vanliga bank för att lätt kunna ta ut vid behov.

Varför rekommenderar du Mix-fonden till någon?

Man har räntedelen i sin portfölj för att minska påverkan av en börsfall – man gör då uttag från räntefonden för att undvika att realisera en förlust genom att sälja en aktiefond. Med Mix-fonden måste man i så fall alltid realisera en förlust på 50% av varje uttag.

T.ex. 50% Spiltan Räntefond och 50% Allabolag Sverige kostar 0,16% i avgift i stället för 0,23% för Mix‑fonden och avkastningen under fem år blev 27,83% jämfört med 19,87% för Mix‑fonden.

Men i verkligheten skulle avkastningen bli betydligt högre, eftersom om man har räntefonden separat kan man fylla på den när börsen är dyr och köpa en aktiefond när börsen faller eller kraschar.

Med Mix‑fonder tappar man den stora fördelen, eftersom när börsen är -30% skickar man bara hälften för att köpa dippen – och tvärtom när marknaden är överhettad.

Med en blandfond sänker du den långsiktiga avkastningen utan att kunna utnyttja räntedelens fördelar.

1 gillning

Hur stort kapital har du att placera? Om det rör sig om några miljoner så är 4500:- ett avrundningsfel jämfört med vad du kan dra in genom att optimera dina placeringar.

2 gillningar

Har inga miljoner än utan vi pratar om under 500’ men räknar med att nå dit inom en inte allt för avlägsen framtid då jag investerar runt 20’ varje månad.

1 gillning

Det är ganska billiga fonder du har idag, du kommer inte kunna få så mycket lägre avgift genom att byta fritt.
Då är det mer vilken fond du tror mest på utvecklingen hos.
Jag hade bytt.

1 gillning

Du har bra billiga fonder. Men VILL du byta till Lysa så är det bara att köra på. Jag har ingen aning om ditt fondsparande har gett extra bolånerabatt, men även om så är fallet, så är det bara att byta bank för bolånet. Ditt 2.64% är average men inte bättre än så. Du kan absolut få en likadan ränta hos vilken storbank som helst.

Vilken är den positiva effekten som du föreställer dig att flytten skulle ge?

2 gillningar

Mixfonden motsvarar ett mellanrisksparande i en fondrobot. Fondrobotarna hjälper inte heller till med likviditetsbalansen. Men jag håller inte med om att man har räntefond för att undvika att realisera en förlust! Jag har inte det i alla fall. Det låter som marknadstajming.

Räntefond/blandfond hjälper också till att lättare veta hur mycket pengar man har på kortare sikt. Man sänker risken ju närmre det är till uttag. Med Swedbank Robur Access Mix försvinner både valutarisk i aktiedelen och aktierisk i räntedelen. På gott och ont givetvis. Fördelen som jag ser det är att det svänger mindre i kronor och ören. Sen har jag inte själv dessa fonder, men som alternativ till Lysa tycker jag absolut att det kan funka.

Jag ser ingen fördel med att ha en blandfond jämfört med att ha en Sverigefond och en räntefond separat.

Om man vill veta hur mycket pengar man har på kortare sikt får man den överblicken när räntefonden ligger separat – det är de riktiga pengarna för kortsiktiga behov – inte Investor, Atlas Copco, Volvo, Sandvik, ABB, Ericsson, SEB, AstraZeneca osv. som ingår i blandfonden.

1 gillning

Den positiva effekten är ju om det skulle ge mig mer avkastning till en lägre risk eftersom lysa är mer diversifierad. Det som jag dock läser på de flesta ställena är att en global indexfond över tid har gett en bättre avkastning. Kanske är lysa alternativet i de fallen man investerar i både aktier och räntor inte bara som i mitt fall endast en globalfond?