Färdig blandfond

Undrar om Swedbank Robur Access Mix med 0,25% avgift kan vara en vettig variant istället för att själv plocka ihop billiga indexfonder till sin Nybörjarportfölj enligt Rikatillsammans?

Är i det läget att jag kommer börja ta ut de pengar jag sparar i Swedbankfonden om ca 5 år då pensionen inträder.

Köra Nybörjarportföljen parallellt med Swedbankfonden? Kaka på kaka?

Ser i och för sig att utvecklingen generellt har varit bättre i Nybörjarportföljen…

Några tankar/synpunkter?

Hej!

Jag tror att du kanske lite besvarade din egen fråga lite, att Nybörjarportföljen gått bättre.

Swedbank Robur Access Mix består av 50% aktier och 50% fonder och KAN vara ett bra alternativ om man verkligen inte orkar/vill fördela själv då den har betydligt lägre avgift än många blandfonder ofta har. Tänk bara på att det är högre risk än på vanliga räntefonder, sjunker börsen med 20% minskar fonden ändå i värde med 10%

Däremot kan det finnas fördel med att själv fördela en Nybörjarporfölj istället. Då bestämmer du själv exakt vilka räntefonder och aktiefonder du vill ha i den och kan vikta över till mer eller mindre räntor än vad Robur Access Mix har. Dessutom ska vi inte glömma att denna blandfond består av 94,7% Sverige. I Nybörjarportföljen får du en global spridning, mindre exponering mot just Sverige.

Hoppas detta svar gör det tydligt!

Hälsningar
Elin