Räntor är inget jag förstår mig på, så jag undrar om någon med kunskap kan hjälpa mig och kolla lite på Swedbank Robur Access Mix.
Funderar på att använda fonden som en värdebevarare när jag ombalanserar. Kan den vara ett alternativ till en Sverigefond?
Tacksam om någon kunnig orkar yttra sig om denna fonden. ![]()
Jag har faktiskt en liten slant i fonden själv. Bra för den som har kommit upp i åren och vill ha en hög exponering av ränta. Avgiften är helt OK, speciellt jämfört med många andra fonder i Swedbank…
Med nuvarande ränteläge borde det inte vara fel att lägga den i ISK heller. Vad som gäller nästa år vet ingen.
Haft den kort period i Mellanriskhinken, då baserat på behovet av räntedel/låg avgift.
Om man planerar att investera en större summa pengar hos Swedbank tror ni denna portföljen skulle bli bra eller har ni några andra ideer? Tänker nog mest på Mixfonden om den funkar som ett bra komplement till sparkontot?
40% Robur Access Global
40% Robur Access Mix
10% Robur Access Asien
10% Sparkonto med ränta
Hittade denna tråden då jag sökte info om fonden.
Hittade ett annat matnyttigt inlägg
Spontant tycker jag det ser ut som en bra och väldiversifierad portfölj om det är en 70-30 portfölj du är ute efter.
Enl inlägget i andra tråden består aktiedelen av ca 90 svenska bolag.
Någon som vet hur räntedelen ser ut?
Typ av räntor? Korta/långa?
Eller bara köpa KPA Blandfond? Vilket ger en bred 60/40 portfölj. Lite dyrare än Access global och mix men fortfarande billig, 0,40kr hos Swedbank.
Absolut intressant!
Är på gång med ett bankbyte till en av sparbankerna som har Swedbanks fondutbud.
Tänkte sätta ihop en blandportfölj där.
Denna kunde ju funka som enda fond.
Räntedelen efterliknar OMRX Bond All. “Svenska obligationer utgivna av staten, bostadsinstitut och kommuner, med en genomsnittlig löptid på 3–5 år”.
Ja, det är ju lite av en 50/50 stay rich fördelning fast bara svenska aktier.
Räntedelen ser ut som de flesta andra bra obligationsfonder i min mening. Hög kreditkvalitet. 3-5 års duration som de flesta andra obligationsfonder. 30% säkerställda bolåneoblogationer. 15% svenska statspapper. 5% kommunobligationer. Enligt senaste årsrapporten.