Jag tittade lite på Swedbank Robur Mixfond Pension och tycker att fondens ränteexponering är ganska intressant, då den innehåller statsobligationer av ca 15 länder (USA, euro området mfl). Därmed är räntedelen diversifierad över fler marknader än AMF Räntefond Mix (Handelsbanken Euro Obligation finns också, men den är inte valutasäkrad).
Avgifterna är 0,4% i förvaltningskostnad, 0,56% i totala avgifter och tyvärr tillkommer en köpavgift på 2,0%. Enligt faktabladet ska förvaltningen ske med kvantitativa och statistiska modeller utan att ange några detaljer (alltså nästintill värdelös information). Både aktieandelen och ränteandelen ska vara ca 50%, men variationer upp till 25% är tillåtna. Aktieexponeringen verkar luta åt det lågvolatila hållet.
Har någon av er insyn i fonden och kan ge återkoppling om följande frågor:
Har fonden valutasäkring i räntedelen (kunde inte hitta något om det i faktabladet)?
Varför är det så otroligt många FXFwd innehav i fonden mellan olika valutor (hade förväntat mig sådana innehav för valutasäkringen av räntedelen, men då med SEK som ena valutan)?
Hur fungerar fondens kvantitativa och statistiska modeller?
Hur mycket har andelarna i aktier och räntepapper varierat historiskt?
Tycker denna fond verkar intressant som ”Stay Rich”
Om man önskar placera en större summa i denna fond vet ni om man kan förhandla om köpavgiften eller är den huggen i sten?
Enligt fondfaktabladet:
“Teckningskostnader: 2,00 % av beloppet du betalar in när du tecknar dig för
investeringen. Teckningskostnaden tillämpas inte för sparande
inom premiepensionssystemet eller kollektivavtalade
tjänstepensioner.”
Fonden dök upp på savrs fondlista i och med att de bytt plattformen. Senast jag tittade sa de att deras köpavgift var 0,02% och den totala avgiften var också lite rabatterad (0,44% istället för 0,49% om jag minns rätt). Jag skulle dock rekommendera att dubbelkolla köpavgiften med savr.