Investera i diamanter?

Har någon av er erfarenhet eller kunskap om att inkludera diamanter i era investeringar? Hur går man då tillväga? Var kan man köpa dem? Fallgropar? Vilken spread brukar de ha? Hur varierar priser över tid? mm…?

I och med att en diamants värde förutom vikt/karat även bedöms efter slipning, klarhet och färg så förstår jag att det är svårare att värdera än exempelvis guld eller silver. Kanske lite mer åt hållet att värdera och investera i konst?

Det går väl att tillverka diamant nu för tiden? Skulle hålla mig långt borta.

Jag tänker att man kan ”välja” om man vill investera i små mängddiamanter eller mer individuella stenar.

Slipning, klarhet osv påverkar. Men pris/karat ökar också ju större stenen är.

Enklast, om man tror att priset på diamanter kommer öka över tid, är förmodligen att investera i dussindiamanter, snarare än att försöka investera i diamanter på individnivå med specifik slipning och unika kvaliteter.

Men jag spekulerar bara naturligtvis. Tror inte att det är någon vidare investering. Hade valt ädelmetaller snarare.

Vad är det egentligen som överhuvudtaget håller upp priset på diamanter nu för tiden. Verkar ju inte vara någon större skillnad på fabrikstillverkade och ’naturliga’

Att jämföra en syntetisk diamant med en äkta är som att jämföra en Seiko med en Rolex. Båda är automatiska och visar tiden, men tillverkningsprocessen skiljer sig åt. :slight_smile:

Nej en syntetisk diamant är en diamant. Det är som att jämföra en Rolex och en Rolex. Finns ingen som helst skillnad på slutprodukten.

Det är väl fortfarande en statussymbol att ha “naturlig” diamant.

Prissättningen av diamanter är rätt transparent. Det finns hemsidor där du kan ange carat, slipning, färg, flourocens, klarhet etc. Om du hittar det billigare är det en bra affär. Om priset kommer att gå upp eller ned på sikt vet nog ingen. :slight_smile:

Jag har bara köpt diamanter i syfte att göra smycken och den ”förädlingsprocessen” kan du möjligen tjäna en hacka på.