Tips gällande köp av vigselring

Hej forumet,

Jag och min fru har varit gifta i ca 3,5 år och förlovade i 4,5.
När vi förlovade oss köpte vi en varsin ring för runt 3k men vi köpte inga/ingen ny ring vid vigseln.
Vi sa istället att vi skulle köpa det när vi hade en bättre ekonomi.

Nu är vi där (en bättre ekonomisk situation) och jag avser att köpa en vigselring till henne.
Så jag är på jakt efter tips (bor i Stockholm) på ställen att köpa, jag känner mig lagom vilsen. Jag har tänkt att jag väljer ut 3-5 ringar jag tror hon skulle gilla och sen visar jag bilder på dem. När hon valt sen så går vi och provar (vet hennes storlek men tänker att det är bäst att prova irl).
Jag har lite dålig koll på pris men tänker mig någonstans runt 15-30k.

Bild på hennes nuvarande för tanke om smak/stil (hon vill ha en mer synlig):

Kan rekommendera Wilhelm Pettersons guldsmed på Drottninggatan. Familjeägt där familjen arbetar i butiken med bra service, stort utbud och kunskap. Vi har alltid köpt våra smycken därifrån.

2 gillningar

Nog inte vad du är ute efter men vi köpte här ringar med gravyr, kostade ca 300kr st. :joy: https://fintochbilligt.se/

Att stolstera med någon dyr ring ger oss inget värde, lägger hellre pengarna på något annat.

3 gillningar

Vi köpte på van bruun. Det var väldigt konkurrenskraftigt, speciellt kopplat till diamants-priserna, där man köper diamanten/erna separat.

Där kan man välja ring och stenar. De har åtminstone haft en pop-up store där man kunde testa etc.

2 gillningar

Jag hittade en ring i en butik sen så hittade jag den billigare på nätet så beställde från en nätbutik :sunglasses:

Ang. Vilken så hade det väl varit lite mer romantiskt om du faktiskt väljer en och överraskar henne med den? :heart_eyes:

1 gillning

Jag vill slå ett slag för Kaplans Auktioner. Där ropade jag in en lös sten som vi sedan lät sätta i en ring hos deras guldsmed. Iofs en enstensring och inte en alliansring som på din referens, men ändå en kul variant. :slight_smile:

3 gillningar

Så mitt tips är att besöka de olika affärerna tillsammans och se vilken nyans ni tycker bäst om. Då det kan variera mellan de olika juvelerarna.

Jag och min hustru (Då fästmö) gick till Smycka på Sveavägen i stockholm för förra året och valde våra ringar (så de matchar i nyansen). Vi var nöjda med servicen, bemötandet & tiden vi fick titta och testa i lugn och ro & alternativen som fanns. Jag tog en slät ring i guld och min hustru 2 halvallians ringar för vigseln & förlovningsring. När vi letade ringar besökte vi också Vanbrunn men tyckte att deras guldnyans var lite för “silvrig eller metalig” i färgen. Medans vi tyckte Smycka hade en finare och mer guldig guld färg. Men det är en smaksak.

1 gillning

Samma här! De har showroom på Birger Jarlsgatan, där man bokar tid. Fina lokaler och där kan man testa olika ringar och storlekar. Du kan välja sten från vad de har i lager eller snöa in ordentligt på slipningar osv osv osv :laughing:. Går att välja mellan “billiga” labodlade diamanter och naturliga.

Kommer i en trevlig ask, har egentligen inte så mycket att klaga på mer än att det hade känts kul att beställa från en person som själv tillverkade ringen.

I stort var det väl prisvärt mot konkurrenter

2 gillningar

Stort tack för alla fina tips, nu har jag något att gå på. Har sen semester i år och har planerat in en del aktiviteter i stan ihop så det passar bra in med en ringdag. :slightly_smiling_face:

Kaplans (de har begagnatauktioner, säljer det som misslyckades att säljas på auktion i butik och säljer nya varor i butik också. Allt till bra priser. Tänk på att begagnat vitt guld kan innehålla nickel. Osäker på om det förekommer i vanligt äldre guld.)

Vi köpte på 77Diamonds. Det är en webbutik, men man kan boka provning i London eller Stockholm. Osäker på om priserna är bra nu när de inte är i EU, var jättebra priser tidigare.
Vi provade ringar i London. Jag har för mig att man kan be att få se specifika diamanter som de har i lager om man meddelar det innan, annars visar de nog bara några som de valt ut
Vi gick och värderade ringen för att vara säkra på att inte bli lurade. Den blev värderad till markant mer än vi betalade. Vi köpte en diamant som inte var så stor, men med lite högre specifikationer än vanligt, det kanske inverkade på hur pass stor prisskillnaden blev mot en vanlig svensk butik.

Prova ringar utan att använda hudkräm den dagen, annars är det lätt att köpa för liten ring.

1 gillning

Jag handlar Cartier.

Det är ett lyxmärke, så dyrt för att det är ett märke.

Men diamanterna är bättre, men inget du ser med ögat ändå, du bara vet.

Jag skulle egentligen fundera på vilken modell som ska inhandlas. Slät, ensten, allians eller något mer mordernt? Det är ju en ring som ska bäras varje dag resten av livet.

Man behöver tänka på en del saker såsom jobb, fritid mm. Och speciellt vilken typ av tjej hon är? Hur klär hon sig normalt och används fler smycken.

Alltså, generellt är det ju diamanterna som kostar. Guldet och arbetet är oftast inte de stora posterna på ringen.

Då hon redan har en alliansring så skulle JAG personligen tittat på ensten (eller halo) eller en slät. Slät är lite ”tråkigt” kanske, beror på.
Man kan tänka sig en större diamant och sedan två, fyra eller sex mindre bredvid. Eller halo, där du har en rätt stor diamant i mitten och sedan en gång mindre runt om, tanken är att det ska glimmar och se större ut till en mindre kostnad.

1 gillning

Jag skulle kika på begagnat :recycle:, betydligt mer “bang for the buck”! :moneybag:
Diamantringar :ring: kan gå på så lite som 20% :bangbang: av nypris.

Tipsar om Pantbanken, Auktioner online | Pantbanken Sverige

2 gillningar

Hej!
Jag var också puzzled när jag köpte en ring till min fru. Kollade på stan och fick en uppfattning vad jag vill ha. Gick på design och stenkvalitét. Kolla https://www.hannostockholm.com/ och besök butiken, han är en skittrevlig och begåvad, du får endast välja design och sten/ar, dessutom kommer din tjej att uppskatta att du har lagt tid att göra en speciell just-för-henne ring. Avråder att köpa på nätet.

1 gillning