Råvaror brukar ju vara en fin källa att lägga kapitalet i när det svajar, men är någon initierad i diamantmarknaden.
Har kikat lite lätt (inte med lupp) och vad jag förstått är följande:
Värdet på diamanter har sjunkt under lång tid
Vi nu verkar se en uppgång i diamantpriserna, vilket kanske beror på att labbproducerade diamanter inte längre ses som “diamanter” och måste märkas i enlighet med det?
Kan det vara ett vägskäl vi står inför med en riktigt investeringstidpunkt för diamantsektorn?
Kan man handla diamant på annat sätt än genom prospekteringsbolag typ Svensk/Kanadensiska Lucara (som för övrigt ser otroligt köpvärda ut i genom mina korpgluggar?)
Jag har valt att avstå.
Diamantmarknaden är i stort sett riggad av den största aktören DeBeers. Dom tvingar sina återförsäljare att köpa förutbestämda mängder till överpris. Typ: här har du en påse ful-diamanter, om du inte köper den nu får du inte senare köpa det du faktiskt vill ha av oss.
Dessutom är diamanter rejält överprissatta i förhållande till att dom inte är särskilt sällsynta i gruvorna. Om konsumenterna inte längre ser “varumärket diamant” som så fantastiskt som De Beers har arbetat upp det till kan priserna falla rejält.
Jag tror att dom labbodlade så att säga förstört “magin” med diamanter.
Nu försöker ägaren AngloAmerican sälja De beers och köpintresset är minst sagt svalt.
I och med att diamanter är Veblen-goods så tappar dom hela poängen för köparen om dom inte är dyra.
Labproducerade diamanter är exakt samma som naturliga diamanter så priset kommer bara gå ner. Det finns ingen märkning för dem även om DeBeers försöker för alla som producerar dem måste då gå med på en sådan märkning men varför skulle de? Sätta en märkning för att sänka värdet på produkten du tillverkar är ingen som kommer göra.
Tror netflix har en bra dokumentär om just detta som du bör titta på.
Så bättre att köpa guld i så fall om du vill in på något.
The Economist hade en artikel om diamantmaeknaden för några månader sedan där de var mkt negativa. Syntetiska diamanter framställ så billigt så att magin försvinner.
Rekommenderar dig, precis som ovanstående inlägg, att titta ngt annat.
Annars ör jag också en ”mean reversion”, contrarian, köpa billigt kille men diamanter är helt enkelt fel marknad.
Dm: a mog gärna om du hittat andra intressanta investeringaobjekt.