Investera i domäner

Kan det vara smart att investera i domäner? Till exempel korta domännamn eller välkända ord. Vad tror ni?

Edit: eftersom att signaturen “dawet78978” började gråta :sob: ger jag lite mer bakgrundsinformation.

Domänen införskaffades i oktober förra året (i en stor domänauktion via registraren GoDaddy) med målet att, via mitt dotterbolag EKO 18 Plus AB, precis som ovannämnd signatur berättade öppna en sexrelaterad butik (affiliate). Mycket enkelt för vem som helst (och inte någonting jag döljer) att hitta då verksamhetsbeskrivningen (allabolag.se) för aktiebolaget fortfarande är samma som tidigare :face_with_monocle:

Butiken gick inte som tänkt, vilket i efterhand är mycket logiskt och komiskt såklart (vad tänkte jag på egentligen…? :sweat_smile:)

Nu till den “förtäckta reklamen” (som förövrigt inte alls stämmer, och jag finner det vedervärdigt att du skapade ett anonymt konto här för att slänga ur dig en åsikt istället för att fråga mig i ett direktmeddelande där du kunde fått svaret direkt) så står jag i ett vägval där jag antingen behöver sälja domänen i fråga inom ca 10 dagar eller låta den ligga passiv i många år för att senare antingen göra någonting med den eller sälja den.

Min fråga här är fullt legitim: är det smart att investera i domänen för domänens skull (m.a.o vore det smart av mig att snarare ha kvar den för att eventuellt värde går upp med tiden, eller för att senare starta en verksamhet med en domän som är såpass unik/innehåller ett så välkänt uttryck som “eko”) eller är domäner “över” och jag rent ut sagt borde sälja den (och bolaget) till vilket pris som helst och lägga det bakom mig?

Nästa gång du tror att du vet hur världen fungerar, dawet78978, så kan du ju först fundera en gång till innan du skriver. Tack!

Jag ser det mer som att spekulera än att investera. Tror också att avkastningen är begränsad. Känns rätt mycket som 1990-talet att spekulera i att köpa domännamn.

2 gillningar

Är det ens lagligt att hamstra på sig domännamn som man inte direkt tänker använda? Har för mig att det inte är det, men det kanske bara gäller i USA.

Du får inte agera i ond tro och du måste i regel ha en verksamhet som matchar namnet, om du vill vara säker på att inte tappa domännamnet vid en tvist.

Här finns mer info om så kallad ATF för .se-domäner:

1 gillning

Handel med domäner är sällan en lönsam affär för privatpersoner.

Men som lite kvälls-läsning för den nyfikna rekommenderar jag https://internetstiftelsen.se/docs/Domannamn1.pdf

2 gillningar

Jag tycker det är ganska äckligt beteende av dig att smyga in reklam för något du själv säljer som en förtäckt diskussion. Du har sannolikt inget som helst intresse i själva diskussionen, utan bara att kränga ditt domännamn efter att din sexleksaksbutik inte flög.

Se redigering i initiala inlägget! :wink:

Jag tog bort länkarna. Det var ju ändå den breda frågan som du ville diskutera.

Jag har själv “domänpundat” lite när jag var yngre. Jag gjorde det inte så bra och jag gick med förlust eftersom jag inte hittade köpare. Det är kanske värt att ha domäner vilande eftersom rätt köpare antagligen gärna hostar upp ett femsiffrigt belopp för domänen och då täcker ju det alla avgifterna, men jag valde ändå att låta flera av mina domännamm löpa ut.

Ett problem som redan nämnts är att man riskerar att förlora en tvist ifall det är uppenbart att man bara hamstrat domänen. Då måste man ge bort domännamnet gratis. Därför kanske det inte alltid är så smart att lägga upp en sida med “den här domänen är till salu!”. Å andra sidan gör ju Crystone/Missdomain fortfarande på det sättet och de är antagligen Sveriges största domänpundare. Så det kanske funkar, vad vet jag?

Nu har jag kvar några enstaka roliga domännamn som jag inte använder men som tickar årsavgifter…

1 gillning

Nej, inte .se-domäner.