Jag har hittat ett domännamn som jag vill registrera till min lilla konsultlåda. Problemet är att någon redan har registrerat domänen. På sidan idag finns enbart ett fåtal textrader om att innehavaren kommer att publicera något och det står att den senast uppdaterades 2020. Det rör sig om ett ovanligt egennamn.
Hur ska jag gå tillväga? Och hur går det rent tekniskt till att ta över domänen?
Är det en toppdomän .se eller .nu? Isåfall kan du kanske se det här Domäner | Internetstiftelsen eller klicka på “Kontakta domäninnehavaren” efter du sökt på domänen.
Tack! Risken är att det blir dyrt bara. Det var som jag trodde en privatperson som ägde den. Registrerad för mer än 20 år sedan och har fortfarande inte gjort något vettigt med den.
Denna aspekt kan du ju inte runda. Om någon äger rättigheterna till något som det bara finns en enda av (vilket per definition är fallet för domännamn som är unika) så är det ju utbud och efterfrågan som gäller. Du och säljaren behöver komma överens om ett pris ni båda kan acceptera, och det finns ju ingen genväg här där du kan köpa den fast billigare någon annanstans.
Det finns väl ett undantag, och det är om du anser dig ha rätt till just det domännamnet. Det finns ett antal tuffa kriterier som då måste uppfyllas och bevisbördan ligger på dig. Tänk: någon registrerar volvo.se (som råkade vara ledigt) och volvo skulle kunna processa och få den domänen på annat sätt än att komma överens med ägaren om priset.
Citat om vad som gäller för .se-domäner:
Tre villkor prövas
För att sökanden ska kunna vinna tvisten behöver den visa att samtliga tre kriterier är uppfyllda:
Sökanden måste ha en rättighet (till exempel varumärke eller firma) med rättsgrund i Sverige.
Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet.
Innehavaren av domännamnet ska inte ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.
Jag förklarade hur man kunde veta att den registrerades för 20 år sedan, vilket ju var det enda riktigt objektiva i den meningen och det var det jag utgick från att du undrade.
Om huruvida den används till något vettigt eller ej är ju mer subjektivt, men typiskt brukar det ju i allmänhet anses vara icke-vettigt med en parkerad sida och/eller ingen sida alls. Där TS målar ut det första av dessa två fall.
Även om den ser oanvänd ut för att sidan är parkerad eller inte har något vettigt på webben så kan den t.ex användas för e-post. Så har jag t.ex namn@efternamn.tld.
Den används nog bara för e-post ja, för sidan visar bara en gammal seriestrip, lite ord typ hapsum lorem och sen ett datum när den senast uppdaterades.
Nej, det går inte att runda priset i det här fallet. Man vill nog inte släppa en epostdomän som man haft i tjugo år för några tusen. Men man kan ju fråga.
Tror nog den chansen är obefintlig, har själv hur många domäner som helst och min primära e-post domän har jag inte ens en hemsida på.
Problemet med domäner är att de inte kostar något. Har du ett hus på en fin adress och inte bor där kan du säkert tänka dig att sälja huset om priset är rätt.
Om en domän kostar 100 Kr om året så ska det krävas ganska mycket för man ska släppa den, och då brukar det bli fantasisummor om ens ägaren svarar, 20.000 eller mer är inte alls ovanligt.
Om du däremot kan byta så kan det fungera, dvs. du själv har en fin domän som inte betyder något för dig.
Om man kommer överens brukar jag lämna över det hella till escrow för att undvika att man blir lurad. Köpte en domän för 100.000 för många år sen åt ett bolag och det var lite svettigt…