Råd inför när bolaget ska läggas i träda (5:25)

Jag har drivit ett AB under flera år som jag är ensam ägare av: Det har gått bra och har ett större kapital som är investerat hos Lysa. Jag skulle kunna sluta jobba nu om jag vill. Jag är 39 år men rätt trött på min bransch och har planer om att jobba mindre eller med något helt annat jag drömt om längre fram.

Jag har blivit erbjuden en riktigt bra anställning på ett annat företag inom samma bransch och tänkte testa att vara anställd igen parallellt med att utveckla min dröm. Om jag trivs med det är det ju lika bra att förbereda för att företaget kan ligga i träda från och med årsskiftet för att om 5 år (snart 4?) ta ut allt i lågbeskattad utdelning.

Jag har inte jobbat det senaste året men företaget utgifterna nedan. Ju mer som kan betalas av bolaget desto bättre. Kan något av det fortsätta betalad av bolaget?

Följande behöver vad jag förstår stängas av/sluta betalas av bolaget:
lön
telefoni, internet
pensionsavsättning
sjukvårdsförsäkring
datorbackup
kontorshyra
friskvård
enklare förtäring
kontorsmaterial
företagsbilen (får köpas av mig privat)

Hur är det med följande?
bankavgift
mailkostnad (kopplas till domänen. Hemsidan har stängts av)
företagsförsäkringar
redovisningskostnader

Jag planerar att ta ut utdelning enligt schablon varje år. Och visst är det möjligt att starta ett nytt bolag inom samma bransch efter trädaperioden om jag saknar det?

1 gillning

Råder starkt till att ha en revisor som rådgivare o att sköta bokföringen o kontakten m skatteverket i denna situation. Juridiken är mycket en gråzon

2 gillningar

Revisor har jag! Viill ändå lära mig så mycket som möjligt innan jag lägger upp en plan med dem.

1 gillning

Vissa saker är ju oundvikliga, så svårt att de hur de skulle påverka. Tänker på bankavgifter och redovisning. Jag förstår inte varför du behöver försäkring?

Domänavgiften är väl bara någon hundralapp, så betala den privat för säkerhets skull.
Ang företagsbil så frågade jag Skatteverket om leasingavtalet som inte hade löpt ut och de svarade att det i sig inte var ett skäl till att anse att bolaget var aktivt.

2 gillningar

Jag tänkte mest på att det kunde vara bra att ha kvar försäkring som täcker bolagets inventarier så som dator etc. Eller om man i värsta fall skulle bli stämd av någon kund i efterhand. Men den risken ser jag som så gott som obefintlig. Så det kanske inte behövs någon försäkring.

Tyvärr är bilen inte på leasing utan köpt av företaget. Så den får jag nog köpa ut privat.

Min domänavgift och tillhörande mail på one.com kostar 900kr per år. Kan man kanske flytta domänen och starta en ny mail med samma namn för att minska kostnaden?

Loopia domännamn + Loopiadns för vidarebefordra mail kanske är vad du behöver. Eller bara domännamnet. Finns kanske bättre tjänster.

2 gillningar

Ett vilande bolag kan inte ha anställda så inget behov av bil, datorer eller någonting sådant. Ingen verksamhet så förmodligen inget behov av hemsida heller.

Ingen kommer att vara anställd.

Men bolagets saker så som dator behöver väl inte säljas? Då finns de kvar och kan förstöras i tex brand. Men det är ju inte så stor risk och det handlar inte om så stora belopp, så försäkring behövs inte.

Bilen däremot kommer jag att köpa privat.

Hemsida behövs inte, men tyvärr är mailen kopplad till domänen. Även om bolaget är passivt kan det komma mail från fd kunder en tid, så att stänga mailen helt känns inte rimligt. Det är alltså mail&domän som behövs, inte webbplats.

Tror inte de saker du skriver ska vara något problem. Men du måste givetvis kolla med en skattejurist, de kan sådant utan och innan.

Dina pengar som är investerade, försiktig med att ”förvalta” dem, det kan ses som att du är aktiv i bolaget.

1 gillning