Investera i fonder eller starta företag?

Grov fundering - hur lönsamt brukar det typiskt och generellt vara att starta eget företag?
Jag är ute efter väldigt grova exempelsiffror som kan jämföras mot fondsparande.

Rent statistiskt är det en väldigt dålig idé att säga upp sig för att starta eget. 90% av alla start-ups misslyckas. Sedan är det så klart en enorm skillnad på om bolaget bedriver kioskverksamhet eller konsultering inom en högavlönad bransch. Tror dessvärre inte man kan generalisera allt för mycket utan att jämförelsen blir meningslös.

@Xiro Statistiken kan vara lite missvisande, eftersom det finns en massa småföretag som bildas av andra skäl än att starta en rörelse och sen finns det flera företag där man av skatteskäl håller nere vinsten. Frågar du därför att du överväger alternativen, är det opinionsbildning eller något annat skäl?

1 gillning

Klurar lite löst på alternativa sätt att investera. Och det är ju som nämnt här tidigare inte alls självklart att det är bättre att investera sina besparingar i att starta företag, jämfört med att fortsätta att vara anställd och spara i fonder. Ville bara få en grov hum - har tyvärr väldigt dålig koll på hur mycket man typiskt satsar i ett företag och hur mycket man får ut. Och jag förstår att det är skitsvårt att jämföra, finns så många olika val och omständigheter.

Om man är lite flink med fonder tror jag man med väldigt liten arbetsinsats (mindre än en timme i månaden) kan nå CAGR 15% eller t o m 20%, och dessutom till en risk som är som i en globalindexfond eller lägre. Det blir en jäkla bra timpeng om man t ex har en miljon att leka med. Man ska nog ha en väldigt bra affärsidé för att istället välja att satsa den miljonen på att starta ett företag.

(Not: Jag vet att de flesta av er här inte tror CAGR 15-20% till lika eller lägre risk än i en global indexfond är sannolik att uppnå. Men den diskussionen vill jag att vi lägger åt sidan i denna tråd.)

Jag rekommenderar ingen att starta företag om främsta drivkraften är att tjäna pengar. I synnerhet inte om man är kortsiktig. Men å andra sidan, om man verkligen gillar tanken på att leva som entreprenör så tycker jag man ska testa. Erfarenheten är väldigt värdefull och det är inte alls så riskabelt som många tycks tro, i ett välfärdsland som Sverige. Med någorlunda framgång kan det också bidra till förmögenhet på en helt annan nivå än att spara av sina lönepengar.

1 gillning